Oldal kiválasztása

A YouTube folyamatosan új kihívásokkal és trendekkel szembesíti a zenekarokat és előadókat, miközben kulcsszerepet játszik a zenei kultúra formálásában Magyarországon. A rövid formátumú videók, mint a YouTube Shorts, és az élő közvetítések egyre fontosabbá válnak, így a platform alkalmazkodik a gyorsan változó fogyasztási szokásokhoz. Az algoritmusok, a közösségi funkciók, valamint az egyszerű megosztási lehetőségek révén a YouTube továbbra is egyedülálló teret biztosít a zenei felfedezéshez és a közösségépítéshez, ugyanakkor a digitális tér zsúfoltsága új kihívásokat is jelent az előadók számára, akiknek nehezebb kitűnni a tömegből. Pintér Virággal, digitális marketing és Youtube szakértővel beszélgettünk.

Szerinted milyen szerepet játszik a YouTube a fiatalabb generációk zenehallgatási szokásaiban Magyarországon?

A YouTube globálisan jelenleg is az első számú videómegosztó oldal, körülbelül 2-2,5 milliárd aktív havi felhasználóval. Ez a szám Magyarországon nagyjából 5-7 millió környékén mozog és a nemzetközi trendekhez igazodva megközelítőleg 40% 35 év alatti. A platform töretlen sikerének kulcsa véleményem szerint nem csupán az audio-vizuális tartalmak végtelen elérhetősége, hanem a keresőmotor és az algoritmus is. Gyakran ajánl a felhasználói preferenciák alapján olyan tartalmat, amely a hallgatókat niche műfajokkal vagy feltörekvő előadókkal ismertetheti meg, akikkel a hagyományos médián vagy akár más streaming platformok ajánlásain keresztül nem találkozhatnak. Ezen felül a közösségépítő jelleg markánsabb a YouTube esetében, hiszen a felhasználók azonnali reakciót adhatnak bizonyos tartalmakra, például egy videó alatti kommentben.

Összességében a YouTube nem csak a zenefogyasztást segíti elő, hanem a fiatalabb generációk zenei kultúrához való kapcsolódását és abban való részvételét is.

Szerinted hogyan változott a tartalomgyártók YouTube stratégiája az évek során, különösen a zenekarok szempontjából? Milyen új lehetőségek és kihívások jelentek meg utóbbi időkben?

Magyarországon a monetizációs eszköz 2013-as bevezetése óta évről évre jelentősen fejlődik a tartalomgyártók hosszútávú stratégia kialakítására irányuló törekvése, hiszen fenntarthatóvá vált működésük a bevételszerzésnek köszönhetően. Az említett monetizáció mellett megjelentek többek között a rövid formátumú videók (Shorts), saját zenei streaming oldal (YouTube Music), élő közvetítések (Live Stream) és a Super Chat, melynek köszönhetően a felhasználók csevegési lehetőséget vásárolhatnak egy élő közvetítés során. A folytonosan erősödő digitalizációnak köszönhetően átléphetjük a földrajzi határokat és a korábban jelenlévő gatekeeper-ek szűrő jellege is halványodik. Pár évtizeddel korábban szinte felfoghatatlan pénzbe került és többnyire kiadói szerződés nélkül elérhetetlen volt, hogy előállítsunk egy hangfelvételt és az megjelenhessen a lemezboltok polcain. Ezzel szemben napjainkban szinte bárki magas minőségben rögzíthet hanganyagot az otthonából és pár kattintás után kint is lehet a világhálón. Ennek előnye, hogy viszonylag olcsó a gyártási költség, továbbá kiadói szerződés sem szükséges ahhoz, hogy publikáljuk műveinket. A hátulütője viszont az, hogy rendkívül zajossá vált a digitális tér és sokkal nehezebb kiemelkedni a tömegből. Viszonyításként, csak a YouTube platformjára átlagosan percenként 500 órányi feltöltés érkezik.

Milyen alapvető dolgokra kell figyelni egy zenekarnak, amikor YouTube stratégiát alakít ki, hogy hatékonyan elérhesse és megtarthassa a közönségét?

A story telling mellett a hosszútávú stratégia és a mérföldkövek kijelölése talán a legfontosabb a sikerességhez. Ehhez mérten lehet készíteni ütemtervet, milyen időközönként és milyen típusú tartalmak kerüljenek publikálásra. Más szóval, mire van szükség a kitűzött célok megvalósításához. Például bekerülni a YouTube trendingbe, elérni tízezer feliratkozót vagy ezer kommentet egy videó alatt. Az ütemterv és a feltöltések menedzselése mellett nélkülözhetetlen a social media jelenlét és az aktivitás minden releváns platformon. Érdemes lehet kollaborálni olyan előadókkal, tartalomgyártókkal vagy márkákkal, akikkel azonosulni tud az előadó, hiszen így új hallgatók ismerhetik meg és növekedhet a rajongóbázisa. A YouTube analitika gyakori monitorozását erősen ajánlom mindenki figyelmébe, hiszen ebből iszonyú hasznos információkat lehet kinyerni a megtekintőkre és a feltöltések sikerességére vonatkozóan. Fontos, hogy önazonos, minőségi tartalmak kerüljenek megosztásra és be legyen vonva a közönség is a történetekbe. A megjelenések körüli napokban érdemes válaszolni a kommentekre, kiemelni playlistben a felhasználók által készített tartalmakat, Q&A sessiont tartani, gyakorta publikálni community postokat és visszajelzéseket kérni. Akár olyan stratégiai fontosságú témában is, mint például mi legyen a következő single megjelenés vagy melyik artwork illik jobban az albumhoz. 

Milyen hatással vannak a YouTube trendek a hazai zenei kultúrára? Hogyan tudnak a zenekarok autentikusak maradni ebben a gyorsan változó környezetben?

A nemzetközi trendek jelentősen befolyásolják a magyar zenei kultúrát és a zenehallgatási szokásokat. Bizonyos virális műfajok egyre nagyobb mértékben hódítanak és sok esetben ösztönzik a hangfelvétel előállítókat, hogy implementálják ezeket az impulzusokat gyártási folyamataikba, vagy módosítsanak marketingstratégiájukon, hogy relevánsak tudjanak maradni. Ez ideális esetben innovatív fúziókhoz vezet. Elég csupán a hazai hip-hop/rap szcénára tekinteni az elmúlt években. Az autentikusság kérdésében visszakanyarodnék a fentebb említett story tellingre. A hitelesség valódi, személyes vagy kulturális élmények átadásában tud a legjobban megjelenni. Például egy dalszövegben vagy egy olyan videoklipben, ami a „magyar valóságra” rezonál.

Milyen jogi kérdésekkel kell tisztában lenniük a zenekaroknak a YouTube használata során?

A legfontosabb, hogy ismerjük az alapvető szerzői jogi fogalmakat, valamint a YouTube irányelveit. Milyen arányban birtokoljuk a hangfelvételünket, átdolgoztunk-e vagy feldolgoztunk-e egy másik művet, a licensz alapon vásárolt sample beszállítható-e a Content ID rendszerébe, megjelenik-e bármilyen védjegy vagy márkajelzés a videónkban, esetleg személyiségi jogi vagy közösségi irányelveket sértő kérdés felmerül-e. A listát szinte a végtelenségig lehetne folytatni és nem is várható el egy előadótól, hogy mindennel csettintésre tisztában legyen. Ebben hatalmas segítség lehet egy disztribútor vagy egy kiadó, akik erre irányuló szakértelmükkel tudnak támogatni.

Hogyan védhetik meg a zenekarok a személyes adataikat és a közönségük adatait a YouTube-on? Milyen beállításokat javasolsz?

Sajnos évről évre egyre több visszajelzés érkezik felénk különböző partnerektől, hogy feltörték a YouTube csatornájukat és a hozzá tartozó Google fiókot. Szerencsére kivétel nélkül meg tudtuk eddig oldani ezeket a kényes eseteket. Mindenkinek azt javasolnám, aki hasonló helyzetbe kerül, hogy a lehető leggyorsabban beszéljen a terjesztőjével. Amennyiben nem rendelkezik még ilyennel, úgy érdemes szerződni mihamarabb. A disztribútorok ideális esetben közvetlen YouTube Support kapcsolattal rendelkeznek és nem egy chat bottal beszélgetve kell hónapokon át várni a csodára. Ez a leggyorsabb módja annak, hogy vissza lehessen szerezni a csatornát, bár sok esetben a Google fiók még így is elveszhet. Éppen emiatt célszerű új fiókot létrehozni külön erre a célra. Ami még gyakori hiba, hogy a csatornát menedzselő munkatársak egy e-mail címmel és jelszóval lépnek be több tucat eszközről, lokációról. A YouTube Studio felületére belépve, a beállítások fül alatt, a csatornaengedélyek használatával hozzáférést lehet adni több különböző személynek is. Ugyan ezen a fülön érdemes elvégezni a többlépcsős hitelesítést és az adatvédelmi beállításokat. Akár kulcsszavakat is megadhatunk, amiket a rendszer automatikusan felülvizsgálatra küld, ha megjelenik a kommentek között. Ezen felül semmiképp se osszunk meg érzékeny, személyes adatokat és töröljük az erre irányuló közösségi kommenteket.

Hogyan tud egy koncerthelyszín YouTube csatornája hozzájárulni a helyi közösség zenei életének fejlődéséhez?

Az élőzene pótolhatatlan bástyája a zenei kulturális életnek. Egy ilyen törekvés bármilyen koncerthelyszín részéről szerintem magasztos gondolattal bír. Persze a koncertélmény semmivel sem pótolható, de a videók által lehetőség nyílik mindenki számára betekinteni eddig esetleg ismeretlen előadók fellépéseibe vagy visszaidézni egy felejthetetlen élményt. A koncertfelvételek mellett rendkívül széles skálájú tartalomtípusokról beszélhetünk. A paletta részét képezheti behind the scenes, interjú, kulturális promóció, koncertajánló, interaktív, oktató jellegű videók, archív tartalmak, közönségtalálkozók, közösségi életet bemutató videók és még sok egyéb. A tartalmakon keresztül kialakulhat a márkaidentitás, ideológia, ami a koncerthelyszínnel azonosuló rétegközösség üzenete lesz.

Ösztönző erővel bír, hogy részesei legyünk egy adott időszak és hely történetének. A csatorna korképet ad a társadalom számára, továbbá teret és platformot a közösség fejlesztésére, építésére.

Hogyan mérhető egy YouTube stratégia sikeressége? Milyen mutatókat tartasz a legfontosabbnak?

A sikeresség mutatói szerintem mindenki számára egyéni preferencia kérdése. Attól függ, hogy mi az elérni kívánt cél. Függetlenül, hogy egy előadó nem szerepel a YouTube trending első helyén és nincs 10 millió megtekintése egy videón, még lehet rendkívül sikeres. Akár fizetőképesebb rajongói bázist tarthat számon, mint a platformon nála népszerűbbek. Például lehet stratégiai cél az, hogy megtaláljuk azt a pár ezer főből álló elkötelezett réteget, aki hajlandó megfizetni a koncertjegyeink árát. Nagy általánosságban nézve, azért a legfőbb stratégiai cél a platformon történő bevételszerzés, fenntarthatóság kiépítése a közösségteremtéssel párhuzamosan. Három mutatót emelnék ki. Az első, az aktivitás, promóció és elköteleződés. Követőbázist építhetünk ki, melynek köszönhetően biztosíthatjuk csatornánk aktív működésének alapjait. Ezen felül márkákat és termékeket is promótálhatunk csatornánkon, ezzel további együttműködéseket eszközölve. A második a YouTube Partner Program, kiemelt szerepben a jogmenedzsment és a bevételszerzés. A szellemi tulajdon védelem itt is megjelenik. A megfelelő tartalmi elemek beszállítása után szellemi tulajdon jogunkat tudjuk érvényesíteni és követni tartalmaink harmadik feles felhasználását a rendszerben. Amennyiben konfliktus adódik egy másik előadóval vagy harmadik feles vita lép fel, úgy azonnal láthatjuk a rendszerben. A monetizációs beállításoknak köszönhetően csatornánk üzemeltetése fenntarthatóvá válik, hiszen a tartalmak elkészítésébe fektetett idő és energia pénz formájában visszatermelődik. Ezen felül a YouTube eszközei segítségével kiépíthető platformon kívüli bevételszerzés is. Például egy bizonyos feliratkozó szám elérése után lehetőség nyílik a videók körül koncertjegyeket vagy merchandise termékeket értékesíteni. Végezetül, a harmadik a követhetőségi mutatók, melyeket a riportokból és az analitikából tudunk kinyerni. Visszajelzést kaphatunk a tartalmakról, követhetjük a bevétel forrásait, jobban megismerhetjük a közönségünket, akik meghallgatják vagy megnézik a tartalmainkat.

Hogyan látod a jövőjét a YouTube és a zeneipar kapcsolatának? Milyen irányba fejlődhet ez a platform?

Jó pár évvel ezelőtt olvastam egy interjút Martin Mills-el, aki a Beggars Group elnöke és alapítója. A riporter azt kérdezte tőle, hogy mit választana, holnapra eltűnik a YouTube platformja vagy megszűnnek a zenei streaming szolgáltatók. Erre azt a választ kapta, hogy mindegy, hiszen közel egyenlő bevételt termelnek. Ez a gondolat zseniálisan tükrözi, hogy mennyire hatalmas és megkerülhetetlen szereplője a YouTube a digitális zenei ökoszisztémának. Amennyiben nem akarunk ennyire kitekinteni nemzetközi vizekre, akkor érdemes a Gold Record elnöke, Molnár Gábor által tavaly publikált kimutatásra néznünk.

Eszerint, egy magyar dal átlagos digitális bevételeinek több, mint fele a YouTube irányából érkezik.

Biztos vagyok benne, hogy ez a status quo nem fog hirtelen átalakulni. Munkám során folyamatosan látom a YouTube részéről az erőfeszítéseket, melyek a szerzői jogi visszaélések ellen születnek és segítik elő a tényleges jogtulajok bevételszerzési lehetőségeit. Hiszek abban, hogy ez a jövő. Újabb, modernebb eszközök segítségével követni a tartalmainkat és növelni a bevételeinket.

Milyen új trendeket és technológiai fejlesztéseket vársz a közeljövőben a YouTube-on, amelyek hatással lehetnek a zenei tartalmakra? Milyen innovációkat tartasz ígéretesnek?

A YouTube Shorts videók monetizálásának fejlesztése szerintem kiemelten fontos. Az elérhető statisztikák szerint a megtekintések 70%-a applikációból, mobiltelefon készülékekről érkezik. A TikTok mintájára nem csak a YouTube, de a Meta (Facebook, Instagram) is kiemelt szerepet tulajdonít a rövid formátumú videóknak, melyek döntő többsége tartalmaz valamilyen hangfelvételt. Ezek monetizálása és a bevétel maximalizálása kulcskérdés. A YouTube szinte kakukktojásként, a Content ID rendszerének köszönhetően kiemelten jól működik. Remélem idővel a többi platform is fel tudja venni ezzel a lépést. További fejlesztések tekintetében kíváncsi vagyok az AI-vezérelt tartalomkészítés lehetőségeire. Valamint arra, hogy a platform hogyan fogja tudni szabályozni ezt.

Nézd vissza kedvenc koncertedet, vagy ismerj meg új előadókat az A38 Hajó Youtube csatornáin:

A38 Vibes
A38 Rocks
A38 Free
A38 World