Liveurope – Egy évtized a feltörekvő zenei tehetségekért
Európa egyik fundamentális klubokat és feltörekvő tehetségeket támogató programja, a Liveurope, idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Az immár 24 ország zenei intézményeit összekötő platform 2014-ben indult azzal a céllal, hogy támogassa a pályájuk elején álló, ígéretes zenei előadókat, ami biztosítja az egyes tagországok kulturális cirkulációját és Európa zenei sokszínű zenei életének bemutatását. Az elmúlt tíz év során a Liveurope nemcsak a tehetséges művészek számára biztosított ugródeszkát a nemzetközi színtérre, hanem egy erős kapcsolathálózatot is létrehozott a klubok és koncerthelyszínek között.
A platform alakulásától kezdve arra törekszik, hogy csökkentse a zenei piac széttöredezettségét, és lehetőséget teremtsen a művészek számára, hogy országhatárokon túl is megmutathassák tehetségüket. Az eredmények önmagukért beszélnek: olyan, ma már világhírű művészek pályafutásának indulásában játszott szerepet a program, mint Sevdaliza, MØ, Rosalia és Alice Merton.
Az A38 Hajó és a Liveurope
Magyarországot egyedüli tagként képviselő A38 Hajó a kezdetektől részt vesz ebben az együttműködésben. Az elmúlt tíz év során a Hajó több mint 451 művészt látott vendégül, olyan országokból, mint például Belgium, Dánia, Franciaország, Németország, Izland, Olaszország, Norvégia, Lengyelország, Portugália és Spanyolország. 2024-ben számos előadó fordult meg a fedélzeten: Lúpina, Daniel Hjalmtysson, Two Lanes, Kitty Florentine, Donna Blue, Siksa, Grand Sun, Sophia Djebel Rose, Personal Trainer és az Echt! csak néhány név azok közül, akik ígéretes fellépői lesznek az elkövetkezendő évek major fesztivál lineupjainak.
Az izlandi dark rock/post punk énekes-multiinstumentalista Daníel Hjálmtýsson,a nemzetközi turnézásról és a közönséggel való kapcsolatáról így mesélt: „Bár otthon is van egy közönségünk, aki értékeli a zenénket, mégis úgy érezzük, hogy itt talált igazán otthonra.”
A Liveurope platformot biztosít a magyar zenészek külföldi turnézási ambícióinak. Olyan előadók, mint a The Anahit vagy a The Devil’s Trade, a program támogatásával nemcsak új élményeket szereztek, hanem kiterjesztették networkjüket és új szakmai kapcsolatokat építettek, amiket más úton nehezen vagy csak nagy erőbefektetéssel érhettek volna el. A The Anahit alapítója, Csányi Rita így beszélt a program hatásáról:
“Kiderült, hogy teljesen más az ottani hozzáállás egyébként a zenéhez, és teltháznak játszottunk előzenekarként. Az pedig még meglepőbb volt, hogy mennyire jól fogadták a zenénket. És ami pedig a legnagyobb csoda volt utána, hogy visszahívtak, és volt még egy fellépésünk utána egy egyetemi fesztiválon szintén ennek a programnak is köszönhetően.”
Makó Dávid (The Devil’s Trade) azt hangsúlyozta, hogy a Liveurope nemcsak karrierjük építésében segített, hanem technikai fejlődésükre is hatással volt:
“Nagyon fontos egyrészt, hogy az embereknek nyíljon a szeme, a zenészeknek nyíljon a szeme, másrészt pedig, hogy kialakuljon egy versenyhelyzet az előadók között. Ehhez viszont nem szabad ugyanazokat a köröket futni éveken át, ugyanazokat a vidéki klubokat járni, mert ez a versenyhelyzet halála. Úgyhogy minél tovább, minél messzebb, minél több helyre kell eljutni, és erre egy ilyen lehetőség, mint a Liveurope, az kiváló.”
A program küldetése és hatása
A Liveurope fő célja a zenei sokszínűség népszerűsítése. A program egyik legfontosabb vívmánya, hogy programszervezésre vonatkozó anyagi támogatást ad a klubok számára, és hozzájárul a kulturális szektor fejlődéséhez, válaszul a gazdasági és társadalmi kihívásokra.
A Liveurope program szervezőit Fernando Bittencourt Hersant és Teresa Ripanit kérdeztük a hálózat küldetéséről:
„Az európai zene sokszínűségének népszerűsítése mindig is a DNS-ünk része volt. Az évek során több mint 40 európai országból érkező művészt támogattunk, legyen szó rockról, metálról, folk zenéről vagy jazzről.”
A program már indulásakor egy jelentős kihívást kívánt megoldani: „2014-ben az első 13 helyszínnel közösen rájöttünk, hogy mindannyian ugyanazzal a problémával küzdünk: a fellépőink többsége helyi vagy angolszász művész volt. Nagy volt az igény arra, hogy változtassunk ezen, és több olyan előadót hozzunk a színpadra, akik kevésbé ismert európai területekről érkeznek.”
Az elmúlt tíz év eredményei egyértelműen bizonyítják a program sikerét: „Míg korábban például a Sala Apolo Barcelonában nem gondolt volna arra, hogy Magyarországról vagy Görögországból hívjon meg egy zenekart, most ez mindennapos. Az Ancienne Belgique pedig ma már sokkal több északi előadót mutat be.”
A Liveurope céljai között szerepel a nemi egyenlőség előmozdítása és a biztonságosabb koncerthelyszínek kialakítása is: „2021-ben aláírtuk a Keychange vállalást, amely a nemek közötti egyensúly elérésére törekszik a zenei ipar minden szintjén.” … „Rendszeresen készítünk szerkesztői tartalmat, hogy kiemeljük olyan kulcsfontosságú témákat, mint a helyszíneink által bevezetett biztonságos tér kialakítása, a nők szerepe a zeneiparban, és az LMBTI közösségek kihívásai Európa-szerte.”
A Liveurope hatása túlmutat a kulturális diverzitás prezentációján: hozzájárul a zeneipar infrastruktúrájában lényegében a legkomolyabb üzemeltetési kihívásokkal küzdő klubszektor fenntartható fejlődéséhez is egy olyan gazdasági környezetben, ahol az infláció miatt az egekbe szöktek a produkciós és turnéköltségek. A szervezők hangsúlyozták, hogy a jegyárak elérhetőségének megőrzése érdekében kiemelt fontosságú, hogy a klubok további támogatást kapjanak, és továbbra is merjenek kockázatot vállalni fiatal tehetségek meghívásával. „A fiatal európai művészek támogatása ma sokkal nagyobb kockázat, mint egy évtizeddel ezelőtt. A produkciós és turnéköltségek az egekbe szöktek, de ha meg akarjuk őrizni a koncertek elérhetőségét, nem emelhetjük meg egyszerűen a jegyárakat”
Liveurope 2025
A tízéves évforduló mérföldkő, de egyben kiindulópont is egy újabb, ambiciózus évtized számára. Az A38 Hajó is számos izgalmas fellépőt vár 2025-ben, többek között olyan neveket, mint Tramhaus, Sylvie Kreusch a Warhaus egykori múzsája, Mikk, Raklap és UTO.