Oldal kiválasztása

A magyar jazzélet egyik meghatározó alakja, Bacsó Kristóf a Talentum Hungaricum Programban mentorálja a fiatal tehetségeket. Tapasztalata szerint a legnagyobb siker az, amikor a közös munka eredménye a színpadon is hallhatóvá válik. Az interjúban mesél a tehetséggondozás jelentőségéről, az A38 Hajóval való együttműködés szakmai értékéről és a hazai jazz utánpótlás jövőjéről.

A Talentum Hungaricum Program 2020-ban vette kezdetét, te pedig a 2023/24-es évadban csatlakoztál először mentorként. Mi motivált a szerepvállalásra, és milyen tapasztalatokkal gazdagodtál azóta a program keretében?

Megtisztelő volt  felkérés, hogy ilyen neves és nagy tudású kollégákkal kerültem egy csapatba. Nagyon motiváló, hogy a mentoráltakkal csak szakmai dolgokkal kell foglalkozni: egy nagyszerű csapat segíti készíti elő a munkánkat, így mindenki a saját feladatára tud koncentrálni. Ez nagyon motiváló tud lenni.

Milyen célkitűzésekkel indult a Talentum Hungaricum Program, és hogyan látod az eddigi fejlődését? Miben rejlik szerinted ma a legnagyobb hozzáadott értéke a fiatal zenészek számára?

Egyrészt az egy nagy előny, hogy már szinte kész projektekkel kezdünk el dolgozni, így érződik hogy  a fiatal zenészek motiváltak és tényleg csak a professzionális produkcióvá formálás az én feladatom. Egyik legfontosabb hozzáadott értéke a Talentum Hungaricumnak, az a háttér segítség amelyet a  zenei fejlődés mellé biztosítanak.

Tanárként, zeneszerzőként, előadóként és mentorként is aktív vagy – mit jelent számodra a tehetséggondozás a mai magyar és nemzetközi zenei környezetben?

Nagy öröm azoknak a motivált fiataloknak átadni a tapasztalatokat, akik tényleg ezen    a pályán képzelik el a pályafutásukat, öröm látni hogyan fejlődnek és érnek az együtt végzett munka során.

Szakmai szempontból mitől lesz igazán eredményes egy mentor–mentorált kapcsolat? Milyen visszajelzésekből érzed, hogy valós hatással tudsz lenni egy fiatal zenész fejlődésére?

Amikor a mentoráltak színpadi játékán visszahallom azokat a tanácsokat, javaslatokat amelyeket én adtam,  és mindez a zenei produkció színvonalát emeli, a azt mindenképpen egy eredmények fogom fel.

A 2025/26-os évadtól kezdődően a Talentum Hungaricum ösztöndíjasai az A38 Hajón is bemutatkozhatnak. Mentorként hogyan látod ennek az együttműködésnek a jelentőségét? Milyen szakmai értéket képvisel ez a partnerség a program egészére nézve?

Az A38 hajó egy nagy múlttal rendelkező koncerthelyszín, így nagyszerű lehetőségnek tartom, hogy ilyen professzionális körülmények között mutathatják be a produkcióját a mentoráltak.

Az A38 Hajó hosszú ideje elkötelezett a feltörekvő zenei tehetségek támogatása mellett. Szakmai szempontból miben látod ennek az intézményi háttérnek az egyediségét – akár európai összehasonlításban is?

Ahogy fentebb is írtam, nagyon jónak és megfelelőnek látom az A 38-at ebből a szempontból, akár európai viszonylatban is.

Miért tartod fontosnak, hogy a tehetséggondozás ne csupán oktatási intézményi keretek között, hanem professzionális koncert környezetben – például az A38 Hajón – is megvalósuljon?

Az intézményesített oktatás keretein belül is van  mód professzionális koncerthelyszínen fellépni a hallgatóknak, de nyilván az sokkal ritkábban fordul elő, így ezt egy nagyszerű lehetőségnek gondolom.

Az együttműködés nemcsak koncertlehetőségeket, hanem televíziós és rádiós megjelenést, valamint professzionális felvételeket is biztosít az ösztöndíjasoknak. Mennyire tartod fontosnak a mai zeneiparban a komplex jelenlétet és médiatámogatást?

Ez egy nagyon fontos járuléknak gondolom, különösen, hogy a a komplex jelenlét nélkülözhetetlen a mai zeneiparban.

Szerinted hogyan lehet ma valódi kapcsolatot teremteni a közönség és a fiatal előadók között? Mennyiben tudja ezt elősegíteni egy olyan helyszín, mint az A38 Hajó?

Az elő koncert varázsa pótolhatatlan a mai digitális környezetben, így azon zeneszeretők akiknek fontos az élő zene, azoknak az  egyik leghangulatosabb koncerthelyszín az A38 hajó.

Hogyan látod jelenleg a hazai jazz utánpótlást? Tapasztalsz változást a fiatal generációk zenei attitűdjében, motivációiban vagy iránykeresésében?

Rengeteg tehetséges és motivált  fiatal van, így az a veszély nem fenyeget, hogy nem lesz magyar jazz utánpótlás. Talán az a trendet jellemzőnek mondhatom, hogy nem csak a jazz hagyomány felé nyitnak a fiatalabb zenészek, hanem a könnyűzenéből is sokat merítenek, így sokszor elmosódnak a műfaji határok.

Van olyan eredmény vagy szakmai visszajelzés, amelyre különösen büszke vagy a Talentum Hungaricum Programban végzett munkád során?

Ahogy írtam, amikor a mentoráltak színpadi játékán visszahallom azokat a tanácsokat, javaslatokat amelyeket én adtam,  és mindez a zenei produkció színvonalát emeli, a azt mindenképpen egy eredmények fogom fel. Az is nagyon pozitív visszajelzés, amikor a mentoráltak felkérnek hogy vegyek részt a produkciójukban. Az is egy jó szakmai visszajelzés, hogy egyre többen jelentkeznek a programba.

Te mit vársz a 2025/26-os programévtől? Van olyan szakmai célkitűzés vagy tartalmi irány, amelyet különösen fontosnak tartasz a folytatásban?

Fontosnak tartom, hogy a művészeti ágakon belül (jazz, klasszikus, könnyűzene, népzene) legyenek közös produkciók, és az is a tervek között van, hogy összművészeti produkciók szülessenek.