Oldal kiválasztása

A 20. század végi zenei underground egyik legkülönlegesebb és legintenzívebb formációja, a Caspar Brötzmann Massaker január 31-én a Hajó színpadán lép fel. Bár a Massaker zenéje a noise rock, industrial és avantgárd műfajok határvidékén mozog, Caspar Brötzmann munkássága mélyen gyökerezik rendkívüli zenei örökségében: édesapja, Peter Brötzmann, a free jazz legendás szaxofonosa.

A zenekar vezetője, Caspar Brötzmann, az elmúlt negyven év egyik legkarizmatikusabb és leginnovatívabb gitárosainak egyike: erőteljes játéka egyszerre képez hidat a torzság és az érzelmi áthatottság közt. A klasszikus gitár-basszus-dob power-trió felállás ellenére a Caspar Brötzmann Massaker messze túllép a rockzene hagyományos normáin. A drone-hatású hangok és az ultranehéz gitárriffek szerves egységet alkotnak a nyers dobritmusokkal és a hipnotikus basszusalapokkal. Hosszú, lassan építkező dalokkal dolgoznak, amik csendes, minimalista részekből indulnak, majd fokozatosan építkezve hatalmas zaj- és energiaörvénnyé alakulnak át. 

A Massaker hangzásvilágára Hendrix pszichedelikus energiái, Haino Keiji avantgárd őrülete, a Swans baljós atmoszférája és az Einstürzende Neubauten ipari brutalitása mind érezhető hatással volt. 

Caspar Brötzmann édesapja, Peter Brötzmann révén korán kapcsolatba került az újhullámos jazz és pszichedelikus noise rock világával. Peter, a free jazz ikonikus alakja, aki Bill Laswellel közösen alapította a Last Exit nevű avantgárd jazz szupergrupot és John Coltrane és Miles Davis inspirációival dolgozva forradalmasította a szaxofon játékát, nemcsak zenei technikákra tanította fiát, hanem arra is, hogy a művészet a legmélyebb érzelmi és spirituális kifejezés eszköze lehet. Caspar ezt a szellemiséget a gitárra örökítette, és a Massaker zenéjében gondolta újra.

A zenekar az 1980-as évek végén, a berlini underground zenei színtéren emelkedett ki. Az első két experimentális jellegű albumuk, The Tribe (1987) és Black Axis (1989), azonnal felkeltette a figyelmet. A Black Axis különösen kiemelkedő, hiszen ez az album a rock, a jazz és az indusztriális zene közötti határok teljes feloldásával máig megdöbbentő erejű mérföldkő a kortárs zenében. A harmadik albumukon, az 1992-es Der Abend Der Schwarzen Folklore-on, a rock elemek szinte teljesen eltűntek, a zenekar egy szabad formájú, nyers és baljós dübörgést hozott létre, amely az akkori zenei világban példa nélkül állt. A Koksofen (1993) ismét más dimenziót nyitott: a Massaker jellegzetes éles zajai és baljós, fenyegető atmoszférája itt teljes valójában bontakozott ki.

A Massaker élő fellépéseit mindig is legenda övezte. 2025-ben újabb turnéra indulnak, amelynek részeként január 31-én Budapesten is fellépnek az A38 Hajón.