Swans: új lemez megjelenés előtt és budapesti fellépés ősszel
Mint arról egy korábbi bejegyzésben már írtunk, az egyik legfontosabb, posztrocknak is nevezett, de inkább időtlenül klasszikus rockzenekar, a Swans május 12-én jelenteti meg új lemezét. A nagyívű, több mint két órás album az önironikus To Be Kind (azaz Kedvesnek lenni) címet kapta, és megjelenés előtt pár napig még ingyen meghallgatható. A lemezmegjelenéssel közel egyidőben a Swans bejelentette őszi európai lemezbemutató turnéjának időpontjait is, így mi is közzétehetjük a már régóta sejtetett hírt: a Swans Michael Gira vezetésével október 15-én lép fel az A38 Hajón a New York-i zajművésznő, Pharmakon társaságában.
A lenti lejátszón meghallgatható album az 1997-ben feloszlott, de pár éve teljesen új tagsággal (Gira mellett jóformán csak Norman Westberg gitáros maradt meg az eredetinek nevezhető felállásból, és persze a zenekarvezető azóta elvált felesége, az excentrikus énekesnő, Jarboe sem énekel már a Swansszel) újjáalakult együttes egyik legjobb munkája. Bár a Swans zenéje a kezdeti, eszméletlen hangerejű koncertek, brutális, zajból, gerjedésből és némi rock and rollból álló egyszerre dühös és meditatív, monumentális kompozíciók óta sokad finomodott, Gira egyszerre súlyosan fizikai és fennkölten spirituális posztrockja ugyanolyan letaglózó erejű, mint egykor. Az egyik közreműködő, St. Vincent például azt mondja, hogy éneklés közben lehetőségeinek végső határáig hajszolta őt a kompromisszumokat nem ismerő Gira. A kegyetlen, önironikus cím (To Be Kind – Kedvesnek lenni), a túlzás nélkül zseniális borítógrafika (a punkrocker konceptművész és kiadófőnök-főszerkesztő, az egykor a Slash magazint és lemezkiadót megalapító Bob Biggs több mint harminc éve festett szubverzív csecsemőfejei, amikből hat különböző albumborító készült), a monumentális, több mint két órás játékidő mind-mind azt bizonyítja, hogy a Swans aktuálisabb, mint valaha.
Egy időtlen, klasszikussá érett, nagyszerű rockzenekar máris klasszikussá érett lemezéről van szó (ahogy egyik kritikusa fogalmaz: leginkább Francis Bacon festményeire emlékezteti a To Be Kind).
A Swans előzenekara, vagy inkább előprodukciója az európai turnén, és annak budapesti állomásán is Margaret Chardiet, avagy művésznevén Pharmakon lesz, akinek szólófellépése az utóbbi évek egyik legsúlyosabb elektronikus zajzenei, noise-ambient produkciója.
A hosszú szőke hajó, törékeny művésznő megjelenése és előadása között nem mindennapi ellentét feszül. Dobhártyaszaggató programozott indusztriális alapok, a káoszpad meglehetősen extenzív használata, és mindehhez gerjesztett-torzított „ének” a sutyorgástól-vartyogástól a sokkoló sikoltozásig. És különös módon, mindez nem elidegenítő hatású, hanem egészen magába szippantó, különösen úgy, hogy Pharmakon extrém módon igényli a közönség közelségét, így gyakran hagyja magukra kütyüit, hogy a nézők között elvegyülve folytassa a produkciót.