Oldal kiválasztása

A francia hiphop nagy öregje, az Alliance Ethnik alapítója, Guts december negyedikén a hajón is bemutatja majd nagyszabású karrierösszegző munkáját, a Hip-Hop After Allt. A nagyvárosi szorongás ihlette grime helyett a műfaj napfényes, már-már himnikus hangvételű, életigenlő üzenettel megtámogatott elegáns, soulos, downtempos vonalát preferáló művész új albumán olyan énekesek működtek közre, mint a hajóra idén visszatérő Akua Naru, Rah Digga, Leron Thomas vagy Cody Chestnutt. A közelgő hiphopünnep kapcsán faggattuk ki a mindig vidám művészt a saját kiadó fontosságáról, kedvenc hip-hop albumairól és a műfaj aranykoráról.

03_01_guts1_.jpg

Mik voltak a hip-hop iránti rajongásod első állomásai?

A Radio 7 és DJ Dee Nasty, a a munkásosztály által lakott környék, ahol akkoriban éltem, és az első New York-i utam.

Mesélj az Alliance Ethnikben eltöltött időről, melyik a kedvenc, az együtteshez kötődő emléked?

Az Alliance Ethnikben eltöltött idő hihetetlenül intenzív és varázslatos volt, rengeteget formált rajtam és a stílusomon. A zenekar fennállásának közel tív éve alatt együtt dolgoztunk a hip-hop szcéna krémjével, stúdióztunk Párizsban és New Yorkban, valamint én ekkoriban találkoztam a mentorommal, Bob Powerrel is. Nem kellett spórolnunk semmin, nem korlátozták a büdzsénket, így a számunkra ideális körülmények között dolgozhattunk. A kedvencem egyértelműen az az időszak, amikor Bob Powerrel dolgoztunk a Respecten (a zenekar legismertebb slágere) New Yorkban – de volt jópár emlékezetes koncertünk is, a német turnénkról nem is beszélve.

Az utolsó Alliance Ethnik album (Fat Come Back) 1999-ben jelent meg, az első Guts lemez (Guts le Bienheureux) pedig 2007-ben. Mit csináltál a köztes időben?

2000 és 2006 között producerként olyan előadók albumain dolgoztam, mint Passi, Svinkels, Big Red vagy Sags Poetes de la Rue, illetve dalokat írtam különböző francia zenészeknek.

 

A szólóalbumaid rengeteget merítenek a karibi és a jamaikai zenéből.

Igen. Úgy a kétezres évek eleje és egy kingstoni kiruccanás óta egyre jobban megszerettem a reggaet és Nyugat-Indiát. Plusz, mióta egy szigeten élek (Ibizán), egyre jobban hatnak rám a különböző karibi zenék. Ezeknek a hatásoknak jó lenyomata a Mambóval közösen vitt Beach Diggin’ sorozat, amelynek jövő áprilisban jelenik meg a harmadik része. Mind mi, mind a kiadó örülünk annak, hogy úgy látszik, van rá igény.

Miért alapítottad meg a saját kiadót, a Pura Vida Musicot?

Mert úgy és akkor szerettem volna megjelentetni a második szólóalbumomat (Freedom), ahogy és amikor én azt elképzeltem. Függetlenséget akartam, szabadságot! Manapság lehet le kellene szerződtetnem pár olyan zenekart, amelyik nem talál kiadót magának.

 

Mit szólsz ahhoz, hogy pár éve ismét emelkednek a bakelit-eladások?

Igazság szerint sokkal kevesebb bakelitem van, mint pár éve – amikor Ibizára költöztem, a gyűjteményem nagy részét eladtam. A kedvenceimet persze megtartottam, de attól még kicsit bánom, hogy a többin túladtam. Örülök annak, hogy mostanában egyre több bakelit talál gazdára, bár szerintem az eladott példányok felét ki sem bontják – egyes emberek csak vesznek egy bakelitet, aztán hagyják a polcon porosodni, mert nincs lemezlejátszójuk. Ettől függetlenül nagy rajongója vagyok mind a formátumnak, mind pedig a bakelit jellegzetes, analóg hangzásának. Azonban egyre inkább azt tapasztalom, hogy az utóbbi kezd eltűnni, mintha manapság az lenne a cél, hogy a bakelit is úgy szóljon, mint egy MP3-as fájl. Na mindegy, örülök, hogy vannak még független lemezboltok és olyan emberek, akik a fizikai formátumokat preferálják a digitálisak helyett és a zenehallgatásra még mindig egyfajta rituáléként tekintenek.

Mesélj az új albumon közreműködő énekesekről, rapperekről. Miért pont őket választottad?

Mikor kész volt az adott dal instrumentális változata, megpróbáltam elképzelni, milyen hang illene hozzá a legjobban. Női vagy férfi? Rap vagy ének? Valami dinamikusabb passzolna hozzá, vagy inkább valami lágyabb, visszafogottabb? Mikor DJ Fabbel közösen eldöntöttük, ki illene legjobban az adott dal karakteréhez, megkerestük és közösen felvettük az ő részét is.

Melyik az öt kedvenc hip-hop albumod?

Nas: Illmatic

A Tribe Called Quest: Midnight Maraduers

The Fugees: The Score

Arrested Development: 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of…
Pete Rock & CL Smooth: Mecca And The Soul Brother