Terepre vonult matrózok – így dolgozik a legénységünk a Szigeten

Kicsi ország, kicsi zeneipar – a jó szakemberre mindig van igény, ami Magyarország legnagyobb zenei vállalkozására, a Szigetre hatványozottan igaz. Több ezer ember dolgozik a háttérben azon, hogy a fesztiválközönség jól érezze magát, minden időben elkezdődjön, jó minőségben szólaljon meg/nézzen ki minden produkció, és még sorolhatnánk. Az A38 Hajó több munkatársa is visszajáró vendég a Szigeten: az alábbiakban bemutatjuk, hogy milyen feladatokat látnak el az idei fesztiválon.

Ritka, hogy zeneipari dolgozók egy helyszínt vagy céget szolgáljanak ki egész évben: valaki ősszel és tavasszal klubban hangosít vagy színpadmesterkedik, nyáron pedig egy hang/fénytechnikai cég munkatársaként járja az ország szabadtéri rendezvényeit. Ha csúnya szót használunk, nevezhetjük ezt bennfentességnek is: a szervezők tudják, kihez fordulhatnak, hogy minden feladatra jó embert találjanak, egy Sziget méretű eseménynél pedig rengeteg emberre van szükség, akik megfelelő színvonalon tudják kiszolgálni a napi több tízezer látogató szórakozását. Az A38 Hajó legénységének egy része is ehhez járul hozzá a Sziget alatt: a fellépők “színpadra rakásától” a hangosításon keresztül a streamig többb területen dolgoznak kollégáink.

Kezdjünk a koncertek alappillérével, a helyszíni hanggal: Németh Márton az A38 sátor in-house hangmérnöke – ha egy produkció saját technikus nélkül érkezik, ő hangosítja a koncertjét, ha pedig hoznak embert, ő segít neki megvalósítani az elképzeléseiket a helyszíni vagy hozott technikán – a képen épp a Fink stábját segíti. Előfordul, hogy nagyobb külföldi produkciók sem dolgoznak saját hangmérnökkel: Márton így már korábban MØ-t, idén pedig a Whomadewho és Scarlxrd koncertjeit csinálta. Vele dolgozik váltásban Drobilisch Marcell – az alsó képen -, aki szintén az A38 Hajó munkatársa.

Németh Márton (j), az A38 sátor in-house hangmérnöke akcióban a Fink hangmérnökével
Két Marci egy keverőre: Drobilisch Marcell kollégánk szintén in-house hangmérnökként dolgozik a 2018-as Szigeten

Lukács Richárd (karrierútjáról írtunk már az A38 Akadémia Facebook-oldalán) ugyanazt csinálja házon kívül, mint a fedélzeten is: közvetítés-rendezőként dolgozik a sátorban, a LED falon, valamint az élő közvetítésen megjelenő képek az ő keze alatt futnak át. Ő irányítja az operatőrök munkáját, hogy a közönség és a nézők számára vizuálisan is maxon legyen a koncertélmény.

Lukács Richárd közvetítés-rendezőként dolgozik az A38 sátorban

A közvetítések másik fontos alappillére a megfelelő hangminőség. Váczi Kristóf, az A38 Akadémia képzésvezetője dolgozik az összes, A38 sátorból érkező stream hangján: ha valaki így hallgat koncertet, nem ugyanazt a keverést kapja, mint a helyszíni közönség a fronthangfalakból. Kristóf felel azért, hogy egy 2.1-es asztali cuccon és egy laptophangszórón is jól szóljanak a koncertek: ugyanabból az alapanyagból – a színpadról érkező hangsávokból – dolgozik, mint a helyszínen lévő hangmérnök, csak egy, attól különálló rendszeren.

Kristóf mutatott nekünk néhány idei fellépőtől kapott ridert – technikai dokumentumot a színpadi felállásáról és igényekről, sávkiosztásokról -, amelyekből tájékozódik a hangkeverésnél. Ezeket a zenekarok mindig előre elküldik a helyszínnek, hogy az ott dolgozók fel tudjanak készülni a produkció kiszolgálására, és ne a koncert előtt, rohanásban kelljen megfejteni, hogy minek hol a helye, vagy hova hány mikrofont kérnek.

Néhány rider az A38 sátor idei fellépőitől

A megfelelő hang és képminőség mellett arra is figyel a Sziget, hogy jó hangulatban tartsa a koncertre várakozó közönséget: az A38 sátorban Rosztocsil Tamás kollégánk a konferanszié idén. Valószínűleg azért van csak a fél arca a képen, mert sietősen szelfizett, és már rohant volna a második műszakba: a konferálás mellett Tamás stage handként is dolgozik a sátorban, azaz segít a hangszerek és a színpadi kellékek le-és felmozgatásában, hogy minél gördülékenyebben menjenek az átszerelések.

Legénységünk az A38 sátoron kívül is megtalálható: Vörös Tamás, aki (más munkái mellett) a klubszezonban produkciós lebonyolítóként dolgozik a Hajón, a Szigeten egy backline, vagyis hangszer-bérbeadó cég munkatársa. Az ilyen szolgáltatókra azért van szükség, mert a repülővel turnézó zenekarok nem tudnak magukkal vinni minden felszerelést, ezért a koncerthelyszínek biztosítanak számukra erősítőket és/vagy hangszereket. Gyakran nekik köszönhető, hogy megmenekül egy buli: ahogy az alábbi képen is látszik, Tomi és kollégái tettre készen állnak a színpadon, hogy egyből ugorhassanak szerelni vagy cserélni, ha valami elromlik a showtime alatt.

Egy jó backline-os tettre készen áll a színpad szélén, hogy egyből segíthessen, ha baj van

A sor még itt sem ér véget: a Nagyszínpadtól a legkisebb helyszínekig a fentieken kívül is jelen vannak kollégáink, akik az egész Sziget alatt azon fáradoznak, hogy mi bulizhassunk. Köszönjük srácok, további jó munkát!

Ha kedvet kaptál a hasonló munkákhoz, van három jó tippünk számodra: az A38 Akadémián októberben OKJ-s hangtechnikus, fénytechnikus és mozgóképgyártó képzések indulnak – kattints ide a részletekért, vagy gyere el szeptember 9-i nyílt napunkra!

Leave a Comment