Erős YouTube, hízó Spotify, sok felfedezés | Így hallgattatok zenét a karantén alatt
Történtek jó dolgok is a karantén alatt: a zenehallgatás például felértékelődött, akár fő tevékenységként, akár „csak szóljon a háttérben valami” jeligére. Kíváncsiak voltunk, ti hogyan és milyen platformokon fogyasztottatok zenét az otthon töltött hetekben-hónapokban; ezúton is köszönjük, hogy több mint 400-an kitöltöttek az erről szóló kérdőívünket! Ennek eredményeiről olvashattok most bővebben.
A karantén alatti zenehallgatásról szóló kérdőívünkben preferált stílusokról felületekről és ehhez kötődő szokásaitokról tettünk fel kérdéseket. Szerettünk volna átfogóbb képet kapni arról, hogyan és hol fogyasztotok zenét, mi alapján döntetek ezekről, és persze kíváncsiak voltunk arra is, hogyan viszonyultok a streamkoncertekhez, digitális tartalmakhoz.
Kimagaslóan győzött a preferált műfajok között a rockzene: a válaszadók közel 70 százaléka hallgatott szívesen torzított gitár alapú számokat, ezen belül is 40 százalékuk metált, a „pop” átfogó ernyője csak a második helyen végzett 50 százalékkal (akik közül persze lehettek olyanok, akik rockot is hallgatnak mellette). A következő legnépszerűbb kategória az elektronikus zene volt 46 százalékkal, ezt követi az indie 37, a hiphop 29, és a komolyzene 28 százalékkal. Ezen belül a válaszadók 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy inkább külföldi előadókat hallgat, 30 százalék választja elsősorban a magyar formációkat.
Megkérdeztünk titeket az új stílus- és műfajbeli felfedezésekről is: az alábbi szófelhőben látható ennek eredménye. Üdvözlünk minden új techno fant, reméljük, kihasználtátok a szombati Lick The Click bulikat!
A felfedezésekhez preferált felületek közül egyértelmű nyertes a YouTube: a válaszadók több mint háromnegyede innen tájékozódik új, vagy korábban nem ismert zenékről. A második helyen, majdnem ilyen erős pozícióban szerepel a Spotify. Az algoritmusokon kívül fontos szerepe van a barátok ajánlásainak is, és – számunkra – meglepő módon fontosabb szerepe van ebben a tekintetben a (web és FM) rádiók kínálatának, mint a Soundcloudnak vagy a Bandcampnek:
Míg a legtöbben a YouTube ingyenes verzióját használják zenehallgatásra és felfedezésre, a videómegosztó előfizetéses csomagja közel sem ennyire népszerű: a válaszadók 10 százaléka használja a YouTube Music vagy YouTube Premium szolgáltatásokat, míg a Spotify-ért a kitöltők több mint fele fizet elő. Azok között is a Spotify volt a legnépszerűbb, akik a karantén alatti időszakban kezdtek el fizetni bármilyen zenei szolgáltatásért: 20 százalékuk e platform fizetős verziója mellett tette le a voksát, a további felületekre való előfizetések száma elenyésző volt ehhez képest. Ugyanilyen kevesen voltak azok is, akik ebben az időszakban lemondták volna az előfizetésüket bármilyen streaming platformon: a válaszadók mindössze három százaléka nyilatkozott erről.
Videós tartalomelőállítóként – és mivel a karantén alatt a mi felületeinken is több ilyet nézhettetek – a streamkoncertekhez való viszonyulásotok is kiemelten foglalkoztatott minket. Ahogy a lenti képen is látható, a válaszadók több mint kétharmada követett ilyen közvetítéseket, amelyeket elsősorban YouTube-on szeretnek hallgatni – ez számunkra is fontos tanulság abban a tekintetben, hogy milyen felületet válasszunk az ilyen tartalmaink publikálásához.
Bár sokan néztek streamelt koncerteket (amelyeket nehéz is volt elkerülni a nyilvános fellépések nélküli időszakban), az azokhoz való viszonyulás inkább negatív: azok a válaszadók is, akik nem arról nyilatkoztak, hogy bármennyire is kárpótolja őket a személyes jelenlét helyett, leginkább az „elmegy” kategóriába sorolják őket. A legtöbben az interaktivitás növelésében láttattok ebben fejlődési potenciált, ami alternatívát, de legalábbis kompenzációt nyújthat a koncertekre jellemző együttlét érzésére. Nektek, pedig, akik hálátok fejeztétek ki a közvetítéseinkért és a koncertvideóinkért, valamint dicsértétek azok minőségét, nagyon köszönjük! Pörögnek közben a csökkentett létszámú programok is, és ha rosszabbodna a helyzet, a válaszaitok segítségével jó támpontokat kaptunk ahhoz, hogy a jövőben miben érdemes gondolkodnunk az online videók tekintetében.