Oldal kiválasztása

A budapesti közönség hamarosan ismét tanúja lehet annak a lassan építkező, sötét és katartikus hangzásvilágnak, amely az Amenrát a posztmetál színtér egyik megkerülhetetlen formációjává tette. A belga zenekar május 1-jén, immár negyedik alkalommal tér vissza a Hajóra, hogy a SONYA felvezetésével bemutassa De Toorn és With Fang and Claw című dupla EP-jét.

Kevés zenekar tud olyan erősen hatni az ember érzelmeire, mint az Amenra. A több mint húsz éve működő formáció nem a hagyományos értelemben vett metált játssza: stílusuk mélyen gyökerezik a hardcore és screamo hagyományokban, de már korai éveikben túlléptek a klasszikus műfaji határokon. Zenéjük lassú, sötét és érzelmekkel teli, amelynek célja nem pusztán a szórakoztatás, hanem mélyebb, lelki hatás kiváltása. Dalaik gyakran személyes fájdalmakból, veszteségekből táplálkoznak. Minden koncertjük és lemezük egyfajta belső utazásra hívja a hallgatót – lehetőséget teremtve az elmélyülésre és az önismeretre. Ez az érzelmi és spirituális mélység teszi őket igazán különlegessé.

A fájdalom és katarzis rítusa

A fellépések tudatosan minimalista esztétikára épülnek: fekete-fehér vetítések, szigorú színpadi világítás és feszes dramaturgia teremt meditatív, mégis nyomasztó atmoszférát. A zenekar tagjai nem keresik a közvetlen kapcsolatot a közönséggel, nem beszélnek, nem gesztikulálnak – ehelyett teljes testi-lelki átéléssel merülnek el a zenében. A frontember, Colin H. van Eeckhout gyakran háttal áll a közönségnek, ami szokatlan, de tudatos döntés: ezzel az egyén háttérbe szorul, és a zene, valamint az élmény kollektív jellege kerül előtérbe. A mozdulatok minimálisra redukáltak, a koncentráció pedig szinte tapintható – mintha a zenészek nem előadnának, hanem egy belső folyamatot élnének át a színpadon.

With Fang and Claw & De Toorn: a fény és sötétség játéka

Az új, With Fang and Claw és De Toorn EP-k tovább mélyítik azt a spirituális és érzelmi világot, amelyet a zenekar az elmúlt két évtizedben következetesen épített. A két lemez egymást egészíti ki: míg a With Fang and Claw két rövidebb, nyersebb és közvetlenebb hatású tételt tartalmaz, addig a De Toorn hosszabb kompozíciói meditatívabb, ambienttel és dark folkkal átszőtt irányba mozdulnak el. Az előbbi EP súlyos riffekkel, Colin H. van Eeckhout földrengető üvöltéseivel és a posztmetál feszültség klasszikus eszköztárával operál, míg az utóbbi az énekes flamand nyelvű, lírai előadásmódjára, finoman rétegzett hangképekre és fokozatosan kibontakozó dinamizmusra épít.

A két EP vizuálisan és zeneileg is szorosan kötődik az Amenra Mass–sorozatának örökségéhez – totemikus állatkoponyákat idéző borítóival és archaikus, rituális hangulataival –, így nemcsak zenei, hanem esztétikai szinten is továbbviszik a zenekar önazonos világát. Ez a kettős megjelenés újabb bizonyítéka annak, hogy az Amenra képes mindig önmagához hű maradva is megújulni – és közben mély, kollektív élményeket teremteni a hallgatók számára.

Kiszakadás a valóságból – SONYA

Az Amenra előtt a budapesti shoegaze zenekar, a SONYA lép színpadra. 2014-es debütszámuk, a Kitchenfloor szerepelt a Maisie Williams főszereplésével készült, díjnyertes Stealing Silver című rövidfilmben, a KRYPTA (Tales of Youth) pedig az HBO Aranyélet című sorozatában csendült fel. A banda a pandémia után Angliában, a Vada Recording Studiosban rögzítette VIBES című EP-jét, első nagylemezük pedig még idén érkezik. Érzelmekkel teli, hangulatosan rétegzett zenéjük és intenzív színpadi jelenlétük ideális felvezetése lesz az Amenra katartikus koncertjének.