20. Újbuda Jazz Fesztivál – így ünnepelt a Hajó!
Szeptember 24–27. között az A38 Hajó huszadik alkalommal vált a hazai és nemzetközi feltörekvő jazz- és experimentális produkciók találkozóhelyévé. Az elmúlt évek alatt a fesztivál a főváros egyik legjelentősebb jazzeseményévé nőtte ki magát, amely mindig bátran vállalta a műfaj határainak feszegetését és teret adott a kísérletező hangoknak. A jubileum sem volt kivétel: négy napon át olyan ígéretes hazai és nemzetközi előadók léptek színpadra, akik egyszerre képviselték a hagyományokat és mutattak új irányokat, izgalmas zenei utazásra invitálva a közönséget.
A program az olasz VARV duó visszatérésével indult. A zenekar tavaly már koncertezett a Hajón, most pedig ismételten megmutatták, miért tartják őket a kortárs jazz egyik figyelemreméltó formációjának. Zenéjükben az elektronika sokszínűsége, a progresszív rock ereje és a jazz szabadsága fonódik össze, így hol atmoszférikus és kísérletező, hol pedig lendületes és sodró hangzásvilágot teremtettek a színpadon. A hazai Fusion Maze feszes ritmusokra és modern jazzharmóniákra épített, amelyhez erőteljes rockos dinamika társult, így hangzásuk egyszerre volt technikás és energikus. A Lawn Dogs játékos, improvizatív funk- és jazzgroove-jaival könnyedebb színt vitt az estbe, oldott kontrasztot alkotva a többi fellépővel.
Másnap a Schubert NOW! produkcióban Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Bolcsó Bálint érzékeny és merész interpretációja mutatta meg, mennyire friss és élő lehet Schubert zenéje ma is. Az előadás nem hagyományos újraértelmezés volt, hanem a klasszikus dalok és a modern hangzás találkozása, amelyből egy új, izgalmas zenei tér született. Harcsa Veronika letisztult, mégis kísérletező énekhangja, Razvaljajeva Anasztázia finom, lírai hárfajátéka és Bolcsó Bálint elektronikus textúrái együtt olyan különleges hangzásvilágot teremtettek, amely egyszerre volt bensőséges és váratlan fordulatokban gazdag. Schubert dalai így nemcsak új fénytörésben szólaltak meg, hanem bizonyították, hogy két évszázad távlatából is képesek megszólítani a mai hallgatót.

Az estét a bécsi /kry trió vezette fel, akik tudatosan kerülik a műfaji kategóriákat. Zenéjük az avantgárd jazz, a groove és az elektronikus zenei megoldások határmezsgyéjén születik: egyszerre kontrollált és ösztönös, komoly hangsúlyt helyezve a spontaneitásra. Játékukban a feszes ritmusok és a szabad improvizációk egymásba fonódása egy olyan sodró, mégis gondosan felépített hangzásvilágot eredményezett, amely tökéletesen megalapozta a Schubert NOW! produkciót.
A fesztivál harmadik napján a budapesti hari_drama kollektíva disztópikus előadása a jazz egyik legváratlanabb arcát mutatta meg: zenéjükben a pszichedelikus rock, a neo-soul, a hiphop és a világzenei hatások szőtték át az improvizatív energiákat. Az osztrák NSHEEM érzékeny, alternatív hiphopból és soulból építkező hangzásvilága lírai kontrasztot hozott az orrstúdióba, míg KVSAL nyers, több nyelven előadott rapje feszegette a szöveg és a zene határait. Ezt követően LAYRA, vagyis Tóth Eszter énekes-dalszerző szólóprojektje varázsolta el a közönséget a koncertteremben. Elektronikus, folk- és világzenei elemekből épített különleges, magával ragadó világában a női őserő, az intim történetmesélés, a népdalok nyers érzelmei és saját szövegeinek természetessége harmonikusan egészítették ki egymást. Az este csúcspontját azonban Jacob Gurevitsch dán gitárművész első magyarországi koncertje jelentette, aki nylonhúros spanyol gitárján a latin-amerikai dallamvilágot ötvözte a skandináv visszafogottsággal, így varázslatos, érzelmekben gazdag produkcióval kápráztatta el a résztvevőket.

A fesztivál utolsó napján a fiatal tehetségek kaptak főszerepet. Az estét a szlovák Samo Benko Orchestra vezette fel, akik lendületes big band-hangzásukkal, sodró fúvósszekcióval és modern ritmikával hozták mozgásba a közönséget. Őket a Lukács Márton Trio követte: groove-os, dallamos játékuk egyszerre volt energikus és lírai, izgalmas ellenpontot teremtve az előző produkcióhoz. A koncertteremben a szlovén larao duó finom R&B-soul dallamait hallhatta a közönség, CéAnne előtt, akinek dalai személyes történetekből és önismereti élményekből táplálkoztak, játékosan és mélyen reflektálva az emberi kapcsolatokra.
A jubileum megmutatta, hogy a fesztivál húsz év után is ugyanolyan kíváncsi, bátor és sokszínű, mint a kezdetekkor – és biztosak lehetünk benne, hogy a következő évtizedekben is izgalmas zenei kalandok várnak majd a jazzrajongókra.
Megvalósult a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő Alap és 11. Kerület Újbuda Önkormányzata támogatásával.
Képek: Járosi Alina