Oldal kiválasztása
Shigeto

Fotó: Anthony Ciannamea

A japán származású amerikai zenész-producer, Shigeto visszatér az A38 Hajóra. Az egyik legjelentősebb független elektronikuszenei kiadó, a Ghostly egyik legfontosabb művésze eddig megjelent három nagylemezén egyedi módon ötvözi a jazz, az absztrakt hiphop és a bass music elemeit. Május 16-i élő fellépése előtt beszélgettünk vele a keleti tradícióról, a jazz és az elektronika egymásra hatásáról és persze a neki legjobban tetszó Ghostly-kiadványokról.

Négy éve már egyszer felléptél az A38-on, milyen emlékeid vannak arról a fellépésről?

Ambivalensek. Amellett, hogy találkozhattam két hatalmas példaképemmel, Mark Pritcharddal és Steve Spacekkel (az ő Africa Hitech projektjük volt az este másik fellépője), másnap majdnem lezuhant a Romániába tartó repülő, amin utaztam! Felszállás közben felrobbant a hajtómű. Azt hittem, itt a vége. A mellettem ülő nő egész idő alatt a kezemet szorongatta. Végül kényszerleszállást hajtottunk végre a repülőtér melletti tisztáson, ahol már várt ránk a mentő és a tűzoltóság. Sosem fogom elfelejteni.

A művészneved tiszteletadás a japán őseid előtt, és Lineage című, három évvel ezelőtti albumod egyik központi témája a japán történelem, és mindaz, amin a nagyszüleid keresztülmentek. Mit jelent számodra az ország?

Japán és japánnak lenni két dolog, amiről sokan azt hiszik, lényegében egy és ugyanaz, pedig nem is állhatnának távolabb egymástól. Azt hiszem, azért adtam a középső nevemet ennek a projektnek, hogy így tisztelegjek a nagymamám előtt. Hogy megmutassam neki, hogy sokat jelent számomra a családunk történelme. Amerikainak gondolom magam, de a középső nevem sokat segít abban, hogy ne felejtsem el, honnan is jöttem.

Több, mint egy évig turnéztál a School Of Seven Bells dobosaként. Miben különbözik egy zenekar tagjaként színpadra állni, mint egyedül, Shigetóként?

Számomra egy zenekarban dobolni sokkal nagyobb felelősség. Mivel nem a saját számaimról van szó, nagyobb a kényszer, hogy hibátlanul játszak. Amikor egyedül vagyok a színpadon, improvizálhatok, de hiányzik a többi taggal való interakció.

Több interjúban is azt nyilatkoztad, hogy az első nagy szerelmed a jazz volt – olyanok, mint Bill Evans vagy John Coltrane. Mit mondanál, hogyan hatott a stílus a zenédre?

Jazzen nőttem fel, szeretem hallgatni.

A jazz után hogy jött az elektronikus zene és a Ghostly International kiadós szerződés?

Igazság szerint egy baleset miatt kezdtem el behatóbban foglalkozni az elektronikus zenével. Ínhüvelygyulladást diagnosztizáltak a csuklómban, ami miatt egy ideig nem dobolhattam. Akárcsak sokan másoknak, nekem is megtetszett, hogy teljesen egyedül írhatok és alkothatok zenét.

Az új albumod, a No Better Time Than Now felvételeikor nagy hangsúlyt fektettél rá, hogy élőben játszd fel a dolgokat, fontos volt, hogy úgy szóljanak például a dobok, mint a koncerteken. Miért?

Nem láttam értelmét annak, hogy ugyanazt a lemezt írjam meg harmadszorra is.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/playlists/8761776″ params=”color=e30020&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

 

Te írod a Street Fighting Man (Andrew James dokumentumfilmje) filmzenéjét is. Miben más egy egy konkrét filmhez vagy jelenethez illő dalt írni számodra?

Nehéz megtalálnod a saját részed valaki más elképzelésében, de ha sikerül, az nagyon jó érzés tud lenni.

Mark Guiliana és Jonathan Maron mellett te is a tagja vagy Dave Douglas új kvartettjének.

Egyszer együtt játszottunk Dave-vel egy Red Bull Music Academy-s rendezvényen, utána nem sokkal keresett meg az ötlettel. Azonnal igent mondtam.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/195081041″ params=”color=e30020&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

 

A Facebook-oldaladon azt írtad, hogy idén jelenik meg az új albumod. Igaz ez?

Igen, júliusban jelenik meg az új EP-m, a koncerten már hallhattok majd pár számot róla.

Budapest a jelenleg is zajló európai turnéd utolsó állomása. Mire számíthat a közönség?

Fáradt leszek és sokat fogok izzadni, de lelkesít, hogy újra a magyar közönségnek játszhatok.