Eltűnt zenék nyomában: Atacamai űrutazás, vagy chilei pszichedelikus zenék tegnap és ma

A brooklyni Sacred Bones kiadó 2007 óta babusgatja a pszichedelikus no wave-post punkban utazó amerikai zenekarokat és azok határon túli testvéreit. A neves angol zenei magazin, a Wire az utóbbi évek legfontosabb amerikai lemezkiadóihoz sorolta a Zola Jesus, a Moon Duo, a The Men és a Psychic Ills első albumait is gondozó Sacred Bonest. Idén két remek chilei pszichedelikus zenekar, a Föllakzoid és a Holydrug Couple nagylemezeit jelentették meg, melyeket nem csak a földrajzi kapocs köt össze, de egy közös tag is, a szintis-gitáros Ives Sepulveda. A két kozmikus rock lemez arra ösztönzött minket, hogy egy rövid időutazást tegyünk a 60-as és 70-es évek chilei pszichedelia galaxisába.

47167-wppt_main_1539110401.jpg

A Chile és Peru területén húzódó Atacama sivatag rendkívül alacsony nedvességtartalmú levegője miatt kiválóan alkalmas csillagászati megfigyelésekre. A két monstrum obszervatóriumnak otthont adó sivatag az emberiség jelenleg egyik legfontosabb csillagászati táborává vált. Ennek fényében nem csoda, hogy Santiago de Chile az egyik legalkalmasabb hellyé bizonyult az űrutazásokra emlékeztető pszichedelikus zenék megszületéséhez.

Chilében az első rock zenekarok az ötvenes évek végén jelentek meg, a Nueva Ola mozgalom részeként és első körben The Beatles- és Elvis Presley-számokat játszottak egy az egyben. A mozgalom első igazi sikerét a Los Rambles zenekar szerezte, a 1962-es chilei labadrúgó-világbajnoksághoz készített El Rock del Mundial lemezével. Az első igazán érdekes helyi produkciók a hatvanas években születtek a Fusión latinoamericana és a neofolk elterjedéséből eredő Nueva Canción műfajok megjelenésével. Az utóbbi komoly hatással volt az egész Latin-Amerikai rockszcénára.

Mint akkoriban a világ bármely egyéb részén, a 70-es években Chilén is végigsöpört a pszichedélia hulláma. A zenekarok egy közös mozgalomba tömörültek és a hippi kultúra részeként egy új sajátos műfajt hoztak létre. Egy helyi zenekar felszerelése nem kevés anyagi áldozattal járt. A Marshall ládákkal, Ludwig dobokkal, Gibson Les Paul, Gibson Bass, Gretch gitárokkal és Farfisa szintetizátorokkal felszerelt zenekarok többnyire angolul énekeltek, de voltak, akik hamar átváltottak a spanyolra. A színtér zenekarai közül kiemelkedett a folklórral is kísérletező Los Jaivas, az erotikától duzzadó Aguaturbia, a nemzetközi tagokból álló és angolul előadó Escombros, vagy a Sacros, ami a chilei katonai puccs előtt pár nappal adta ki első, azonos cmű stúdiólemezét.

Az első nagy zenei esemény az 1970 októberében, a Woodstock példájára megrendezett Piedra Roja fesztivál volt. A fesztivál a helyi hippi mozgalom diadala volt, de ugyanakkor az ezzel járó sok apró bűntény, a drogkereskedés és az amatőr szervezés rossz fényt vetettek a szubkultúrára.

1973. szeptember 11-én Chilében az Egyesült Államok támogatásával katonai puccs következtében megdöntötték Salvador Allende baloldali kormányát. A Moneda-palota ostroma közben Allende is életét vesztette. A terrornak kb. 3 ezer ember esett áldozatul és több mint harmincezren kényszerültek emigrációba. Augusto Pinochet katonai diktatúrája a baloldali pártokat és a szakszervezeteket a legkegyetlenebb eszközökkel számolta fel. Ennek következtében a kulturális szférában is a cenzúra és az állami kontrol vette át uralmat. A Nueva cancionhoz tartozó zenészeket és előadókat betiltották, vagy volt, akit be is börtönöztek. A szcéna egyik kulcsfiguráját, a baloldali énekes Victor Jarát 1973 szeptemberében milicisták végezték ki, míg a nemzeti hangszereknek számító charangót és quenát betiltották.

Ezt követően már csak a nyolcvanas évek elején, még javában a Pinochet-diktatúra alatt bontakozott ki egy újabb chilei underground mozgalom. Az időszak legfontosabb és legtöbbet idézett punk rock zenekara a Los Prisioneros volt. A chilei zenészek amúgy külföldön is részt vettek a punk megszületésében. Az egyik ilyen név Alvaro Peña, aki Joe Strummerrel (még a Clasht megelőző időszakban) együtt tagja volt a londoni The 101’ersnek.

Napjaink chilei rock színtere eredetiségét tekintve nem sokban különbözik attól, amit az ötvenes években tapasztalhattunk. Ugyanakkor a chilei pop zene a spanyol nyelvterületeken ismét nagy népszerűségre tesz szert és bátran mondhatjuk, hogy a reneszánszát éli. De vannak, akik visszakanyarodnak a chilei rock aranykorához és modern formába öntve új életet adnak neki.

A Föllakzoid és a Holydrug Couple most megjelenő két stúdiólemeze viszont már nem csak a chilei pszichedelikus rock zene újjászületésének demonstrációja, hanem a műfaj egy teljesen új nemzetközi térnyerésének újabb kalandja. A 70-es évek düsseldorfi hangzását most sok nyugati zenekar is bátran fedezi fel magának, lásd az idei Szigeten is fellépő ausztrál indie-pop formációt, a Tame Impalát. A Föllakzoid és a Holydrug Couple lemezeit itt és itt lehet meghallgatni.

801670121626.jpg

P.S. A chilei pszichedelikus rock egyik legjobb válogatáslemezét a német Shadoks Records adta ki Love Peace and Poetry c. pszichedelikus zenei sorozatának keretein belül. Szintén hozzájuk tartozik a Sacros első stúdiólemezének újranyomása, melyet 35 évvel az 1973-as chilei katonai puccs után adtak ki.

 

Szólj hozzá!