Cigarettes After Sex | Pop Noir
Az elmúlt egy-másfél év legnagyobb nemzetközi dreampop szenzációja, az amerikai Cigarettes After Sex végre Magyarországon is fellép – Greg Anderson androgün, ködnyomta pop noir dalai az A38 Hajón hajlanak majd a hullámokkal. Ennek kapcsán tekintettük át az el pasói dalszerző sikersztoriját a kezdetektől az alig egy hónapja megjelent cím nélküli debütálásig.
Ugyan a zenekarvezető Greg Anderson az el pasoi egyetemen tanult zeneszerzést, hamar kicsapták onnan. Az ott töltött évek mégsem voltak feleslegesek: az épület különlegesen visszhangzó lépcsőháza, az ottani akusztikusa annyira megtetszett neki, hogy a Cigarettes After Sex-szel még egy EP-t is felvettek benne. Onnan pedig Brooklynba költözött, ahol a zenekar mellett a Beekman Theatre nevű művészmozi menedzsereként dolgozott. Ehhez kapcsolódóan több interjúban is kifejtette, hogy a kedvenc filmjei – Antonioni A kalandja vagy Kieslowski klasszikusai – legalább akkora inspirációt jelentettek számára, mint a hozzá legközelebb álló együttesek. A kezdetben még a vintage-New Order, Erasure és Madonna hatásokat tükröző első dalok eközben szép lassan felváltotta egy belassultabb, noirosabb hangzás.
A nagy áttörést a YouTube hozta el: az első feltöltött dalok egy hétvége alatt hirtelen viral videóvá váltak – az oldal túlzás nélkül szinte mindenkinek őket ajánlotta, milliós megtekintéseket generálva ezzel Greg Andersonéknak. A bevallottan Mazzy Star, Red House Painters és Cocteau Twins fanatikus frontember máig értetlenül áll a történtek előtt: „Rejtély, hogy miért történt az egész. De nekünk semmi közünk nem volt hozzá. Ha tudtam volna, hogy hogyan lehet így meghackelni a YouTube-ot, már rég megtettem volna.” – mesélte a Rolling Stonenak, amelyik egy évvel később már a tíz legizgalmasabb friss banda közé is beválogatta őket.
Ehhez persze az is kellett, hogy az első „hivatalos” kiadvány, a Bandcampre feltöltött „Affection/Keep On Loving You” bebizonyítsa, hogy a Cigarettes After Sex füstös és érzéki pop noirja többről szól, mint egy intim és időtlen atmoszféra megteremtése. Saját bevallásuk szerint az együttes tagjai fanatikusan rajonganak a hatvanas évek girl groupjai és a nyolcvanas évek AOR zenéi iránt is, így elsősorban mindig dalokban gondolkodtak. Vagy ahogy Anderson fogalmazott: a saját felnövésével arányosan fedezte fel a gyermekkorában hallott dalokban megbúvó értéket, és azokat a saját képére formálta. Pontosan ez a fajta időtlenség az, ami miatt szinte bármelyik daluk felcsendülhetne egy elfeledett David Lynch film kulcsjelenetében. Nem véletlen, hogy Gonzales Angelo Badamentit nevezi meg egyik kedvenc filmzeneszerzőjeként. Ráadásul a beszámolók szerint élőben is tökéletesen teremtik meg a fellépéseiket uraló, különleges és misztikus hangulatot.
Ezek után kérdés sem volt a lemezszerződés: a debütalbum már a Partisan Recordsnál (The Black Angels, Torres, John Grant) jelent meg. „Azt szerettem volna, hogy a lemez egy komplett, lezárt műnek érződjön, amiben bizonyos hangulatok ismétlődnek. Minden szám ugyanabban a világban játszódik. Számomra olyan, mint az eddigi rövidebb kiadványaink kiteljesítése.” A kritikusok pedig a The Guardiantól a Pitchforkig az egekig magasztalták 2017 egyik legmegigézőbb kiadványát, amely pontosan olyan, mint a szerelem: lehetetlen kivonni magad a hatása alól. Szerencsére az első randevúra sem kell sokat várni: július 19-én feketébe borul majd az A38 Hajó, hogy a megjelentek együtt mártózhassanak meg korunk egyik legizgalmasabb dalszerzőjének dekadens, mégis romantikus világában.