Az ötlet felett nincsen kontroll | Saya Noé – Ahoy! #2
Egy hangos Ahoy! felkiáltással köszöntjük a fedélzeten a Kuala Lumpurban, zenészcsaládban felnőtt Kőrös Mimit, azaz Saya Noét, aki július 15-én adja első önálló koncertjét a megújult Tetőteraszunkon. A dalszerző-énekesnő és producer három évet töltött óvónőként Barcelonában, majd hazatért, hogy megvalósítsa saját projektjét. Stílusát tekintve a melankolikus electropoptól indul, leheletnyi alternatív felhanggal, egyaránt merítve indie, modern trap és trip-hopos hangzásokból. Első, rendkívül személyes hangvételű nagylemeze decemberben jelent meg Museum of Sins címmel. Saját dalaival és különleges feldolgozásokkal érkezik a fedélzetre, vendégzenekar: Flanger Kids.
2020 hektikusságát megtapasztaltad nálunk a fedélzeten: énekeltél a Kiállítótérben Cz. K. Sebő és a Meet Me Midway mellett márciusban, játszottál a Halott Pénz előtt októberben – majd novemberben éppen a BUSH napján kellett bezárnunk ismét az ajtókat, így elmaradt a koncerted. Milyen élményeket raktároztál el ezekről a koncertekről?
A márciusi akusztikus koncertet az A38 Kiállitóterében imádtam. Baromi hangulatos volt és szép számmal volt közönség is. Annyira megtetszett, hogy rögtön megálmodtam, hogy majd a lemezbemutatóm is ott lesz, persze az később a Covid miatt meghiúsult, és végül streamelnünk kellett, de a helyszínnel kapcsolatos pozitív első benyomás megmaradt.
Nekem személy szerint egyébként nincs ellenérzésem a streamelt koncertekkel szemben sem, hiszen a Twitch miatt megszoktam, hogy a kamerának énekelek. Nyilván nem ugyanaz az élmény, és ha már színpadon vagyunk, nem összehasonlítható azzal, amikor egy térben mozoghatunk a közönségünkkel, de tartotta bennünk a lelket, csakúgy, mint a Halott Pénz előtti fellépés. Volt miért lejárni próbákra és készülni, és ezért nagyon hálásak voltunk.
Szerepelsz a legexportképesebb magyar előadók shortlistjén, és ha valakinek, számodra nem ismeretlen a nemzetközi közeg. Hova szeretnél eljutni, melyik országban vagy milyen kultikus helyszínen játszanál szívesen?
Spanyolország nagyon vonz, például imádnék játszani a Primavera Soundon. De bármelyik skandináv országba is szívesen mennék. Mindig is inspiráltak az onnan előbukkanó zenék és előadók (pl. Elliphant, MO, Tove Styrke, Anna from the North, Angie, Seinabo Sey, Lydmor, Skott).
Ha bárkivel kollaborációra léphetnél, kivel dolgoznál együtt szívesen?
Például NoMBe-val, a Slenderbodies-zal, az Alt J-vel, The Weekenddel, a ZHU-val, a Nuit Ocean-nel.
Mit szeretsz a leginkább a feldolgozásokban? Mit adnak a te zenei világodhoz?
Olyan érzés, mint belebújni valakinek a bőrébe. Ha kifejezetten inspirál a dal, szeretek utánanézni, hogy hogyan készült, milyen a szerkezete, elképzelem, hogy hogyan épülhetett fel, egyszóval eljátszadozom azzal a gondolattal, hogy milyen lehetett megírni azt a dalt. És ez azért jó, mert arra sarkall, hogy másképp gondolkozzam. Sokszor új vizekre terel, és minél több zenét, szerkezetet, hangszerelést ismerek meg, annál több inspirációm lesz a saját dalaimhoz hozzányúlva. Valószínűleg sokkal nagyobb hatással vannak az általam hallgatott zenék a saját szerzeményeimre, mint gondolnám, csak ez nagyrészt tudatalatti.
Milyen dalok, előadók inspirálnak, kik hatnak a zenédre?
Jelenleg leginkább San Holo, Sofi Tukker és Brodka. Akik pedig örökké: BANKS, Alt-J, Slenderbodies, Empire of the Sun, MØ és a Metronomy.
Egy interjúban korábban mondtad, hogy szeretsz az alkotói folyamat teljes egészében részt venni. Tudsz választani, hogy melyik rész a kedvenced?
A legeleje. Mert afelett nincs sohasem kontrollom. Utána, ha már megvan az ötlet, onnantól igazából csak végrehajtás az egész. Nem tudhatom, mi fogja elindítani a fonalat, milyen élmény, zene vagy beszélgetés indítja bennem azt a csírát, amiből aztán dal lesz. És ez a tudat ösztökél arra, hogy mindig jelen legyek és figyeljem a jeleket. A videoklipek tervezésénél is az eleje a legizgalmasabb, pont emiatt, mert tudom, hogy az első pár brainstorming meeting során még bármi lehetséges: „endless possibilities”. Adam Grassoval, az eddigi klipjeim rendezőjével mindig nevetünk azon, hogy amiket totál viccből bedobunk az elején, általában végül megtörténnek (pl. üveg- és dinnyeevés, vagy a CGI segítségével megjelenített hal), ezért most már vigyáznunk kell, hogy mit mondunk ki (haha).
Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb?
A bátorságomra, hogy felmondjak a munkahelyemen 2018-ban, és belekezdjek komolyabban a zenélésbe – annak ellenére, hogy ez akkor egyenlő volt azzal, hogy a teljes bizonytalanságba, az anyukámhoz költöztem haza. De amit akkor még nem tudtam, az az, hogy ezzel helyet csinálok valami újnak az életemben és ez így is lett, amikor hamar felfedeztem magamnak a Twitchet. Büszke vagyok továbbá arra, hogy 2019-ben bekerültem a Hangfoglaló Programba és kollaboráltam Matt Lawrence Grammy-díjas producerrel az Under The River dalomban. Nagy dolog, hogy megjelent az első albumom és egyúttal az is, hogy közreműködik rajta az édesanyám, az édesapám és az unokatestvérem, az albumborítón pedig a nagymamám festménye jelenik meg. És még egy fontos dolog, ami büszkeséggel tölt el: a Twitchen az összes eddigi úgynevezett charity streamem, ahol a közönségem segítségével már több mint 15.000 dollárt sikerült összegyűjtenünk jótékony célokra.
Július 15-én érkezel a megújult Tetőteraszra, az első önálló koncertedre. Hogyan készülsz, milyen felállással érkezel a Hajóra, mit árulhatsz el előre nekünk a koncertről?
Sok próbával leginkább. A zenekarommal érkezünk, basszusgitáros-társproducerem Biksi Gábor mellett ezúttal egy helyettes dobos, Kuklis Péter lesz velünk. Az új album dalait helyezzük most előtérbe, kiegészítve néhány régebbivel, illetve két coverrel is készülünk. Ezen kívül annyit még elárulhatok, hogy édesanyám is csatlakozik hozzánk két dal erejéig, aminek mindig nagyon örülünk.
Hallgass Saya Noét Spotify-on (odafent), valamint kattints a lejátszási listánkra (odalent), ezen a nyáron őket hallhatod megújult Tetőteraszunkon. A részletes programért kattints IDE.
Kiemelt kép: Rakó Alex