Milyen egy kínai? | Sári László új könyvének bemutatójáról
Hogy mennyire keveset tudunk a keleti emberről, a gondolkodásáról, a történelméről, a nyelvéről, hogy egyáltalán hogyan működik, arra ritkán kaphatunk választ, elsősorban azért, mert mi nyugatiak valójában igen kevéssé ismerjük őket, s ha igen, akkor vagy csak nagyon felületesen, vagy végig csak a saját szemüvegünkön keresztül, ami azt feltételezi, hogy belőlük valójában csak a számunkra könnyen érthető, megfogható szeletet látjuk, érzékeljük. Beszámoló Sári László: Dilletánsok története c. könyvének bemutatójáról.
Sári László tibetológus, aki indológusi és sinológusi tudással is felvértezett, mintegy megunva az állandó hivatkozást a Kelet milyenségére megannyi szakavatatlan által – legyen az a titokzatos keleti nyitás politikája, a lila spiritualizmus, a sebgyógyító jóga vagy az utcai boldogságot nyújtó harcművészet – úgy adott a kérdésre választ, hogy írt egy egészen egyedülálló, frappáns, magával sodró, elképesztően színes és provokáló kötetet arról, hogy a témában igazából mivel és kivel is állunk szemben.
Az est első kérdésére, hogy miután a kínaiak az európaiaknál jóval korábban felfedezték Afrikát, vajon miért tértek zsákmány nélkül haza, szerelték szét a hajójukat s maradtak a saját környékükön elmondta, hogy a nyugati emberrel ellentétben, akinek lételeme a változás, a hódítás, a fejlődés képzete, a forradalom és az állandó újraszerveszés kényszere általában önös érdekek mentén, nos, hogy ezzel szemben a keleti ember eszménye az elegendőség, az optimum, a harmónia, az emberi kapcsolatok működése, a közösség építése, vagyis az expanzió, az elharácsolás, a leigázás helyett a belső építkezés, hisz ahogy mondják, nekik „mindenből van épp elég”, azaz a harmóniát és optimumot képesek a saját adottságai között megvalósítani.
A szerző egyik legbátrabb, legszomorúbb és kétségkívül legtalálóbb megállapítása azonban a tény, hogy
Kína sok ezer éves történelme az utolsó császárral befejeződött.
Hisz 1911-ig beszélhetünk arról a homogén, egyensúlyban levő, befelé forduló, harmonikus szellemiségről és annak a társadalmi és történelmi folyamatokban való tükröződéséről, amely a klasszikus kínai kultúrát, filozófiát, egyáltalán az egyensúlyában lévő kínai vagy keleti embert megtestesítette.
Mert, hogy mi következett azután? Kínában és a keleten megjelent a nyugati típusú gondolkodás, államforma, ideológiák, s mindenekelőtt az a patthelyzet, hogy amennyiben nem tartanak lépést a Nyugat technológiai fejlődésével, akkor bármikor leigázhatóvá vagy térdere kényszeríthetővé válnak. S ez a kényszerhelyzet kibillentette a teljes Kelet optimumra, egyensúlyra, befelé fordulásra, közösségiségre alapozó mentalitását, s az állandó versenyre kényszerítette, ami azóta rohamos léptekkel írja felül a keleti szellemi tradíciót.
Sári László lenyűgözően gazdag, elbűvölően színes, felemelően szellemes, meghatóan mélyreható és hatalmas tudásról számot tevő beszédmódja arra ébresztette rá a hallgatókat, hogy miközben a keleti és nyugati világ válságáról és elkeseredett versenyéről beszélt, amelynek következtében a szellemiség, a kultúra, a spiritualitás, az értékek, egyáltalán az életünk valódi minősége rohamosan romlik, addig itt áll előttünk egy olyan rendkívüli kisugárzású reneszánsz ember, aki beszédével, kötetével, gondolataival, bájával, egyszóval hiteles emberi élményeivel és tudásával begyógyíthatja sebeinket, s akarva-akaratlanul is erőt adhat és perspektívát nyithat egy jobb és értékesebb világra.
S hogy már csak ezért is érdemes őt olvasni, hallgatni, figyelni, mert azt a rendkívül gazdag tudás- és élményanyagot képes nekünk átadni, amely ma oly méltatlanul van zárójelbe téve vagy elhallgatva.
A többiről, a kötetről, írásáról, mint elképesztő kalandról, utazásról, a fejezetről fejezetre, témáról témára tett felfedezéseinkről nem is beszélve. Úgy szeretjük meg és fedezzük fel általa a Keletet, hogy egyben magunkat, a múltunkat, s talán a jövőnket is felfedezzük.
drMáriás