Oldal kiválasztása

Az A38 Hajó a TV-ben eheti ajánlatai között: Tundravoice, Anna Calvi, Shantel & Bucovina Club Orkestar, The Tiger Lillies, Pál Utcai Fiúk, Lehn – Moreau duó. Pontos vetítési időpontok, rövid ismertetők és videórészletek a heti adásokból a hajtás után!

anna5.jpg

(Fotó: Pocket Diary Budapest.)

Július 14., hétfő, 00:20 (M2), Tundravoice

 

A zenekar kitalálója és a benne alkalmazott, egyedi, ipari hulladékokból létrehozott húros-ütős-billentyűs hangszerek megalkotója Lois Viktor képzőművész. A Tundravoice 1993-ban kezdett koncertezni, és aki egyszer látta, hallotta a furcsa, inkább gépekre, mint hangszerekre emlékeztető eszközöket valamint az ősi, vagy keleti törzsek hangzását idéző énekeket, sosem felejtette el. Lois Viktor 2005-ben az Egyesült Államokba költözött, azóta a Tundravoice csak elvétve ad koncertet, legutóbb például két évvel ezelőtt az Ördögkatlan Fesztiválon. Idén szeptembertől azonban Lois hosszabb időt tölt Magyarországon, így a zenekar újra összeállt egy új lemez elkészítésére. Több énekhang és szöveges szám jellemzi az összeálló anyagot, amely még messze nincs kész, tehát a koncert látogatói tulajdonképpen egy próbafolyamatba pillanthattak bele. A zeneszámok a stúdiómunkáig még változhatnak, de egy biztos, pontosan ilyenek sosem lesznek. A hangszerek speciális jellege miatt ugyanis minden egyes koncert egyedi, megismételhetetlen.

 Július 15., kedd, 00:05 (M2), Anna Calvi

 

Valahol a sötétebb western filmek baljós levegője és a David Lynch-től megszokott, szürreális világok között helyezkednek el Anna Calvi dalai, amelyek a hatvanas évek pszichedéliájából, a hangszerek egymásra boruló kakofóniájából, a szürkület-közeli bizonytalanságot hangsúlyozó kórusokból és az opera-libikókán hajlítgató énekmodorból is sokat magukba építenek. A Telecaster-gitárt előnyben részesítő dalszerző-énekesnő első zenéjében a pszichedélia, a rock és a pop együttesen kivételes és karakteres elegyet ad. A brit énekesnő, dalszerző és gitáros olyan ismert előadókkal és zenekarokkal turnézott együtt, mint az Arctic Monkeys, az Interpol vagy Nick Cave, és olyan legendás zenészek támogatják, mint Brian Eno, PJ Harvey vagy állandó szövetségese, Rob Ellis. Saját néven megjelent bemutatkozó albumát 2011-ben Mercury-díjra jelölték, 2012-ben pedig Jessie J-jel, Ed Sheerannel, Emeli Sandéval és a Vaccinesszel versenyzett a legjobb feltörekvő zenésznek, zenekarnak járó BRIT zenei díjért. Hangja és karaktere leginkább Patti Smith-hez, PJ Harveyhoz és Siouxsie-hoz áll közel. Calvit Bill Ryder-Jones fedezte fel, aki meggyőzte a Domino Records fejeseit, hogy igazolják le kiadójukhoz a páratlan tehetségű fiatal énekesnőt, akinek egyedülálló előadóművészi képességei Brian Eno figyelmét sem kerülték el.

Július 16., szerda, 00:10 (M2), Shantel & Bucovina Club Orkestar

 

A Bucovina Club maga a balkáni őrület. Szédületes tempójú ritmusok, szerb, bolgár, román, roma és török muzsikák némi elektronikával, programozott alapokkal megtámogatva, bővérű menyecskék, ugrálás a DJ-pult tetején, a nekivadult közönség talán még bankjegyeket is dugdos a mixerbe. Shantelnek óriási szerepe van abban, hogy a balkáni zene meghódította a klubokat, de az Outkast és a Basement Jaxx hangmintái, a Gogol Bordello jóvoltából a stadionokat és a Borat révén a mozikat is. Ez utóbbihoz kapcsolódik, hogy Shantel állította össze a Fallal szemben rendezője, Fatih Akin Oscar-díjra nominált filmjének, az Auf der andern Seitének zenéjét is.

 Július 17., csütörtök, 23:45 (M2), The Tiger Lillies – A Punk Kabaré

A Tiger Lillies zseniális angol trió koncertjein megelevenedik a dickensi Anglia sötét hangulata. Ezt a világot Martyn Jacques – a zenekar vezetője és énekese – fiatalkorában, a londoni Sohóban, egy bordélyház fölött leélt évei során szívta magába, s amelyet tangóharmonikájával és a hosszú évekig tanult éneklési technikájával – az angol operákra jellemző kasztráltnak nevezett magas hangú éneklési mód segítségével – kelti életre. Körülötte cirkuszra elékeztető színpadkép elevenedik meg: festett arcok és jelmezek, valamint izgalmasabbnál izgalmasabb hangszerek szólalnak meg. Nem mindennapi élmény Adrian Stout-ot látni és hallani, miközben épp egy meghajlított fűrészlapon zenél, vagy amikor a dobos, ütőhangszeres Mike Pickering nem a klasszikus értelemben vett dobot és cintányérokat részesíti előnyben, hanem sokkal inkább a konyhai eszközöket és különös formájú, különböző anyagú hangkeltő tárgyakat, melyeket ráadásul nem feltétlenül dobverővel, hanem olykor akár gumicsirkével is megszólaltat.

Július 18., péntek, 00:20 (M2), Pál Utcai Fiúk – Lecsónak Jó Lesz

 

A Pál Utcai Fiúk Magyarország egyik legnépszerűbb underground zenekara 1983 nyarán alakult Szigetszentmiklóson. A nyolcvanas évek erjedő földalatti zenei életének egyik legfontosabb együttesévé vált, amit ékesen bizonyít az 1987-es demo. A kilencvenes évek elejétől sorra jelennek meg sikeres nagylemezei, majd az EMI-Quint kiadóhoz való szerződés a szakmai sikert is meghozza: 1993-ban több kategóriában is Arany Zsiráf díjat nyer a zenekar. A kilencvenes évek második felében tetszhalott állapotba kerülő PUF – tagcserék után – 1999-től veti bele magát újra a zenélésbe, és a 2000-es lemeze új korszakot nyit. Rengeteg koncert, teltházas bulik jelzik, hogy a több mint húsz éves zenekar mindig képes megújulni. Okos szövegekkel ellátott lendületes, punk jegyeket is mutató gitárzenéje ma is folyamatos népszerűséget biztosít a Pál Utcai Fiúknak.

Július 20., vasárnap, 00:35 (M2), Lehn – Moreau duó

 

Az élő-improvizációs zene két igazi nagy világsztárja lépett fel ezen az estén az A38 Hajón. Thomas Lehn a legjobb minőségű és legmagasabb színvonalú klasszikus zenei képzésben részesült zongoristaként, elismert előadója lett a romantika korából származó zenéknek, majd a kísérleti zenék felé fordult, s mára jóformán valamennyi nagy szabad-improvizációs sztárral együtt dolgozott, olyanokkal, mint például Gerry Hemingway, Marcus Schmickler, Günter Christmann, Eugene Chadbourne, Paul Lovens, Tim Hodgkinson, Roger Turner, Phil Minton, John Butcher és mások. Benoit Moreau a Genfi Konzervatóriumon diplomázott hangszeres és elektroakusztikus zeneszerzés szakon. Mindkét világban komoly elismerésnek örvend, azonban a kettőt a legkevésbé sem keveri egymással. Számos neves zenekar számára írt műveket, többek között az Ensemble Contrechamps, a Nouvel Ensemble Contemporain, az Ensemble Vortex, a Compagnie CH.AU, a Festival Usine Sonore, a Fondation Nicati, a Boulouris 5 és az Ensemble Cercles számára.