Oldal kiválasztása

Az A38 Hajó a TV-ben eheti ajánlatai között: Samuel Blaser Trio, Oaken, Soyut Boyut, Karmapirin, Brandt Brauer Frick Ensemble Trio, Flat Earth Society és CA Trio. Pontos vetítési időpontok, rövid ismertetők és videórészletek a heti adásokból a hajtás után!

10384893_396715397148561_680854095505314058_n.jpg

Január 19., hétfő, 00.00 (M2), Samuel Blaser Trio

Kevés aktívabb szereplő van a kortárs európai dzsesszéletben Samuel Blasernél, a svájci harsonásnál. Noha a fiatalember még harmincas éveit tapossa, elképesztő diszkográfiával és páratlan együttműködői névsorral bír. Blaser egy aránylag kevéssé ismert svájci városkából, La Chaux-de-Fond-ból származik – ezt a tényt csak azért érdemes megemlíteni, mert itt élt Sidney Bechet, Kenny Clarke, és az egyik legismertebb helyi dzsesszmuzsikus, a szintén harsonás Raymond Droz is. Blaser az „európai”, azaz a határon túli együttműködésekben, különböző zenei kultúrák és hagyományok ötvözésében gondolkodó zenész mintapéldája: már tizenéves korától olyan nemzetközi nagyzenekarokban zenélt, mint például az A38 Hajón többször is fellépett avantgárd bigband, a Vienna Art Orchestra vagy az Európai Rádiók Big Bandje. Közben az Egyesült Államokban is tanult, és hazatérve az egyik legsokoldalúbb zenész-zeneszerző lett: magába szívta az amerikai hard bop-hagyományt, az európai és New York-i experimentális dzsesszt sőt, még a popzenét is, ugyanis – bármily meglepő – jó ideig dolgozott a Svájcban élő reggae-legendával, Lee ‘Scratch’ Perryvel. Felállás: Samuel Blaser: harsona, Marc Ducret: gitár, Peter Bruun: dob.

 

 Január 20., kedd, 23.55 (M2), Oaken

Az Oaken zenekarban több olyan, a hazai hardcore/punk színtéren meghatározó zenész érdekelt, akik együtt csak valami igazán jót alkothatnak. A zenekar énekese a dUNA dobosa, Gábor, aki még szintetizátorozik és dobol is: őt Zsolt, a Rivers Run Dry (korábban pedig New Dead Project és Semmi Komoly-tag volt) gitárosa kíséri az énekes-gitáros Döme (Dance Or Die) mellett, míg a dobok mögött az Icaros sorait is megjárt Dexter ül, a formáció basszusgitárosa pedig Golyó (ex-Beating of a Dead Horse) lett. Zenéjük számtalan műfaj között biztosít átjárást. Kicsit olyan hatást kelt, mintha mindenki hozzátett volna egy kicsit abból a bandából, ahonnan jött, és emellett olyan dolgokat is bevállalhattak volna, amik korábban a saját dalszerzői gyakorlatban nem kaphattak helyet. Példamutató szabadság, őszinte megszólalás és magával ragadó sodrás jellemzi az Oaken zenéjét, amely főleg a crust, a screamo, a post-rock és a hardcore/punk szerelmeseinek fog maradéktalan örömet okozni. 

 Január 21., szerda, 00.05 (M2), Soyut Boyut

A Soyut Boyut trió három neves, közismert, nagy tiszteletben tartott török jazz-zenész összefogásával jött létre. Sarp Maden, Engin Recepogullari és Ediz Hafizoglu mindenekelőtt jó barátok, akiknek ráadásul igen hasonló a zenei ízlése és a véleménye a kortárs jazz kitörési lehetőségeiről, legújabb kibontakozási tendenciáiról. Mindhárman teljesen különböző zenei háttérrel és tapasztalttal rendelkeznek, azonban amikor együtt vannak, egészen különös közvetlenség jön létre közöttük a közös játék során. A trió neve, a Soyut Boyut absztrakt dimenziót jelent, amelyet akusztikus és elektronikus hangszerek együttes alkalmazásával közelítenek meg minden egyes együttzenélésükkor. Amikor a tudatalattijukból feltörő zenét halljuk, akkor az a tudatunk részévé válik.

 

 Január 22., csütörtök, 23.55 (M2), Karmapirin

A Karmapirint Nyíregyháza egykori kultikus zenekara, a Hétfő Este Blues Band szerzői alapították. A 20 éve együtt alkotó szerzők – 2 lemezzel és több, mint 50 dallal a hátuk mögött – 2012-ben úgy döntöttek, hogy az 1985 óta működő formációtól elbúcsúznak. Papp Levente és Tomasószky Zoltán (a HEBB dalszerzői), Nagy Péter (a Szüret Utcza és a Mystical Plants billentyűse és szerzője), valamint Zombor Szabolcs (szerző, az alkotóműhely működtetője és dobosa) új zenekart létesítettek. Voltak dalaik, ötleteik, szövegeik: egy ütős bluesrock bandát akartak életre hívni. A közös munkához egy kiváló énekesnőt találtak, Mankó Évát. 2013-ban Mankó Éva énekesnő külföldre költözött, távozása után a zenekar csaknem 1 éven keresztül Oláh Ibolya énekesnővel dolgozott. Az kiváló énekesnővel 6 stúdiófelvételt rögzített a banda, számos sikeres klubkoncertet adtak, többek között 2014-ben felléptek az MR2 Akusztik című műsorában is. Ibolya távozása után, 2014 nyarától a zenekar Szakos Andreával dolgozik (Megasztár 6. évad döntőse), akivel egy rendkívül sikeres nyári turnén van túl a banda. Többek között felléptek a 25. jubileumát ünneplő Tusványos fesztiválon is. Szakos Andrea szerzőként is bekapcsolódott a közös munkába, a zenekar és az énekesnő több közös dalt írt és rögzített a Nagymarosi Művésztelep stúdiójában. A zenekar eddigi koncertjein több vendégművész is közreműködött. A Karmapirinnel dolgozott Kowalsky (MR2 Akusztik) és Papp Szabi (Magyar Dal napja, Népliget) is.

 

 Január 23., péntek, 00.00 (M2), Brandt Brauer Frick Ensemble

A német csapat alapító tagjai 2008-ban találkoztak először egy látszólagos véletlennek köszönhetően, hogy egy izgalmas akusztikus techno projektet hozzanak létre. Egyfelől Daniel Brandt és Jan Brauer, akik Scott nevű duójukkal jazz alaphangulatú klubzenét szereztek, valamint Paul Frick, aki Friedrich Goldmann osztályában tanult zeneszerzést a Berlini Akadémián, s a klasszikus zenekari felállásra szerzett zene mellett house zenék szerzésével is foglalkozott. Találkozásukat tettek követték, s összehoztak zongorát, vibrafont, dobot, ütőhangszereket, rézfúvós és vonós hangszereket, Rhodes zongorát, basszusgitárt és analóg szintetizátorokat, hogy olyan hangzást hozzanak létre, amely félúton áll Steve Reich és az oldschool loop techno között. Kísérletükben a mélység, az összetettség és a minimalizmus találkozott. Hangzásukat alapvetően akusztikus módon generálják, mindössze néhány elektronikus hangszer egészíti ki a hangképet. Mára ez a német technó-jazz formáció, a Brandt Brauer Frick egy elképesztő világsztár lett, amely a Hajón ezen az estén legendás nagyzenekari felállásában, valamint klasszikus trió felállásában is fellépett. Egyik nagy erénye, hogy elképesztő módon ötvözi egy klub és a klasszikus koncertterem világát. Hangzásában a Kraftwerk minimalizmusa és a Rammstein szenvedélyessége találkozik Steve Reich precizitásával és Meredith Monk szárnyalásával.

 Január 24., szombat, 23.25 (M2), Flat Earth Society – Big Band történetek

Toots Thielemans szerint a Flat Earth Society nem más, mint a lázadók zenekara. Nos, biztosan van benne valami, mert amikor azt 1998-ban megalapította a zenei és egyéb kísérletezésben már jártas egykori építészmérnök, klarinétművész, szaxofonművész, billentyűs hangszereken játszó zeneszerző és producer, akkor azért döntött úgy, mert az új zene vadonatúj horizontjait akarta felfedezni, jóllehet addigra már komoly sikereket ért el két produkciójával, a Maximalist!-tal és a legendás kultuszzenekarral, az X legged Sally-vel. A FES nem fél az olyan más művészeti területekkel való találkozástól és a velük való összesimulástól, amilyen a színház és a film, emellett képes a legkülönbözőbb összetételű közönség lenyűgözésére, a kifinomult dzsessz-hallgatóktól a vad rockzene-kedvelő fiatalokig, mert bárhol és bármilyen közegben élvezi betöltött szerepét, vagyis minden színpadon otthonosan mozog. A zenekar tizenhárom éves fennállását megünneplő turnéján érkezett a Hajóra, ahol a jelképes 13 című lemezüket mutatták be.

 

 Január 25., vasárnap, 23.30 (M2), CA Trio

A New York-i avantgárdrock-trió pontosan olyan, amilyennek egy New York-i avantgárdrock-triót elképzelünk. Oran Canfield zuhogó, fékevesztett dobolását a színtér egyik legnevesebb alakja, a Yusef Lateeffel, John Zornnal, Marc Ribot-val, Elliott Sharppal, Lydia Lunch-csal egyaránt sokat játszó Tim Dahl egyáltalán nem tartja kordában, és minderre Eric Lau billentyűs-szintis-káoszpados kirohanásai teszik fel a koronát. Noise, death metal, free jazz, grindcore – erre a négy pillére épül a CA Trio fantasztikus, ágas-bogas, színtiszta zenei energiából emelkedő zajpalotája. A folyamatos akció, a váratlan fordulatok és az elképesztő lendület azokat is magukkal ragadják, akik egyébként nem rajonganak az avantgárd zenékért. A tíz éve változatlan hevességgel dübörgő noise-jazz trió legújabb, Trouble in Paradise című lemezét mutatta be az A38 Hajón.