Bodrogi András | Szeretek dolgokat beindítani
Az A38 Hajó szeptemberben négy új YouTube-csatornát indított. A csatornák célja, hogy az A38 fantasztikusan gazdag koncertfilm-archívuma a lehető legtöbb emberhez eljusson. Most már több mint hetven koncertfelvétel, összesen 700 szám elérhető, többek között a Laibach, a Raveonettes, az Amorf Ördögök, Péterfy Bori, az Ivan & The Parazol, Frank Turner, a Kraak & Smaak, a Punnany Massif, a Brains, a Madball, az Animals As Leaders A38-as koncertjei. A rendszeresen frissülő csatornákról, létrehozásukról, céljukról és jövőjükről beszéltünk a hónapokig tartó előkészítés levezénylőjével, Bodrogi András onlinemédia-szakértővel.
Hogyan kerültél az online zenebizniszbe, milyen korábbi tapasztalataid vannak ezen a téren?
Így talált meg ez a digitális dolog, és így kezdtem végül is a nulláról. Az EMI nemzeközi csapata tanított ki, Londonban azt mondták, hogy „ti vagytok, akik ezt fogják csinálni, itt van négymillió prezentáció, tanuljátok meg és csináljátok!”
Ez nagyon jó alap volt ahhoz, hogy később képes legyek nagy mennyiségű tartalmat menedzselni, feldolgozni, átlátni a folyamatot, a jogi hátteret, az értékesítést támogató marketingelemeket. A piac persze nem létezett, de az EMI tolta a számokat, amiket el kellett volna érni. Aztán egy ideig voltam Svédországban, ahol pont azt vizsgáltam, hogy az internet meg a minket körülvevő digitális eszközpark és online világ hogyan és miként hat a kreatív iparágakra. Dolgoztam a Magyar Zenei Exportiroda projektmenedzsereként is. Aztán Gál Róbert kollégámmal és barátommal építettük fel Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb digitális disztribútorát és YouTube-partnerét, a WM Music Distributiont.
Ha már a YouTube szóba került: hogy látod a YouTube szerepét a digitális zeneterjesztésben? Valóban annyira meghatározó?
Ezt a kérdést két részre kell bontani. Az egyik, hogy a fogyasztók, pontosabban a kreátorok már a YouTube-on nőnek fel. Rengeteg zenészkarrier szinte kizárólag a YouTube-on épült ki, ott él, ott működik, és onnan jelenik meg fizikai térben, koncerteken. Ez nagyon érdekes és intenzív folyamat. Elképesztő mennyiségű videót töltenek fel, elképesztő mennyiségű videót fogyasztanak. A másik oldala a szellemi termékek átadása, az értéktranszfer kérdése. Mennyire kell kreatívnak lennie az alkotóknak? A YouTube nagyon dinamikusan és folyamatosan változó közeg és platform abból a szempontból, hogy mit lehet elérni videóformátumban is megélő szellemi termékekkel.
Az A38 csatornái ennél némileg hagyományosabbak, műsorszerűbbek. Mi fogott meg téged ebben a projektben?
Először is, kemény A38-rajongó vagyok. Konkrétan törzsvendég. Életem tíz legjobb koncertjéből három-négy biztosan itt volt. Van egyfajta érzelmi viszony, és nagyon bírtam az általam ismert, itt dolgozó kollégákat is. Régóta figyeltem az A38 növekvő katalógusát, és már akkor látszott, hogy itt egy európai szinten is egyedülálló archívum épül. Aztán sok beszélgetés után megszületett a döntés, és én amúgy is szeretek begyújtani, beindítani dolgokat. Rengeteg olyan vadonatúj feladat van itt is, ami nem létezett két éve.
Milyen nemzetközi példákhoz és mintákhoz lehetett fordulni a csatornák kiépítésekor?
Körülbelül ötven filmmel, több száz számmal indultak az A38 csatornái. Ezek között nagyon sok magyar produkció van. Szerinted miért éri meg egy magyar zenekarnak jelen lenni ezeken a csatornákon?
Mi lehet ennek a jövője, hova fejlődhet két-három év múlva?
Science fiction? Magyarország elég jó hely, mert itt lehet kísérletezni, és úgy látom, hogy nemzetközi zenekarok is engedik ezt. Számukra ez lehet egy közép-kelet-európai kapu. A YouTube lehetőséget ad arra, hogy nagyon flexibilisen egyezzünk meg, akár területileg leszűkített jogokról. Ha ez sikerül, és mondjuk feldolgozzuk mind az ezerötszáz koncertet, és lenne tizenötezer track, szépen feldolgozva – hát ilyen jelenleg nincs máshol! Akár egy önálló on demand, azaz egyedi igény szerinti élőzenei platform is lehet. Kialakulhat egy lojális közönségréteg, amelynek magja eddig is kedvelte az A38-at. Akár még a Netflixen is elérhetőek lennének egyes koncertfilmek, mindez annak a függvénye, hogy milyen jogi megállapodásokat sikerül kötni. Az A38 eddig is igyekezett lojálisnak maradni a zenészekhez, és nem arról van szó, hogy óriási nyerészkedés lenne ebből az első években. De nagyon jó lenne, ha kiépülne az A38-nak mint márkának egy olyan lába, amely tökéletesen kihasználja mindazt, ami itt felépült. Itt van program, tévéstúdió, vezérlő, technika, szakemberképzés – minden adott a sikerhez.