Tévé | Koncertfilmek ezen a héten

Mother’s Cake, Greg Gale, Palya Bea, …and Friends, Eastern Boundary Quartet, Les Hurlements d’Leo, The Brandt Brauer Frick Ensemble

Az A38 Hajó a TV-ben eheti ajánlatai között: Mother’s Cake, Greg Gale, Palya Bea, Les Hurlements d’Leo, Eastern Boundary Quartet, Müller Péter…and Friends és még sok más. Pontos vetítési időpontok, rövid ismertetők és videórészletek a heti adásokból a hajtás után!

10580055_727805313961185_5345288658401890007_n.jpg

Szeptember 29., hétfő, 00.05 (M2), Mother’s Cake

A szenvedélyes, lendületes, eredeti hangzást létrehozó osztrák Mother’s Cake trió világa több forrásból táplálkozik. Megérintette őket jó mélyen a hetvenes évek szabad, lázadó, invenciózus rockja, ugyanakkor a rock legújabb irányzatai is, amelyek a régi harsány hangzások újraértelmezésével, kiaknázásával, átalakításával foglalkoznak, amilyen a stoner rock vagy akár az indie. Végül, de nem utolsó sorban az igényes, ösztönös alkotói lázadás rejlik minden zenei porcikájukban. Abban az igényükben, hogy közvetlenségükkel és nyers erejükkel megidézzék az ősi energiákat, a vadságot, legyen szó akár az archaikus zenék közvetlenségéről, akár annak mondjuk a Red Hot Chilly Peppers feldolgozásában megnyilvánuló kreativitásáról. Ez a kiemelkedő progresszív rock-zenekar három kiváló zenészből áll, akik Yves Krismer, Benedikt Trenkwalder és Jan Haußels.

 

Szeptember 30., kedd, 00.05 (M2), Greg Gale

Greg Gale, azaz Gál Gergely 30. születésnapján jelent meg a ‘Children of Hope’ névre keresztelt első videó az ex-Reflected énekes bemutatkozó anyagáról. “Arról az útról szól, amit az elmúlt három évtizedben tettem meg, az útról, ami elvezetett ahhoz, hogy megírjam ezt a lemezt, és hogy beletegyem a szívemet és a lelkemet” – írja Facebook-on az énekes. Greg Gale – a Reflected-től eltérően – egyszerű, folk elemekkel tűzdelt akusztikus dalokat játszik, mely Gergő régi álmának megvalósulása. “Más zenéken szocializálódtam, és nőttem fel mint a környezetem. Beatles dalokkal tanultam gitározni, Breton (kelta) népdalokkal tanultam franciául, Johnny Cash pedig a legnagyobb példaképem. Az utóbbi években észrevettem, hogy ez az egész, a 60-as évek, a folk, a country, az akusztikus gitár most újra virágozni kezd, és ötvöződni látszik olyan zenekarokban, mint pl a Lumineers, vagy a Mumford & Sons. Végre egyszerű hangszerekkel is elfogadott jó zenét csinálni. Újra feltűntek a trubadúrok, az egyszemélyes ‘singer-songwriterek’, mint Chuck Ragan, vagy Tim Barry, akik – mint Dylan, vagy Neil Young – egy szál gitárral és szájharmonikával öntik dalba az érzéseiket, gondolataikat. Úgy éreztem, hogy ez az az irány amerre tovább szeretnék indulni“- mesélt a kezdetekről. Felállás: Greg Gale – ének, gitár, szájharmonika, dob, Skolak Péter – basszusgitár, ének, Sárhidai Zsuzsanna– hegedű.

 

Október 1., szerda, 00.05 (M2), and Friends

A Müller Péter Sziámi vezette együttes egy klasszikus alter supergroup, tagságában megtalálható a magyar könnyűzenei underground java. 1980 óta a legjobb magyar dalok a fősodron kívül születtek. Ezek közül számos autentikus élő előadásban az and Friends koncertjein hangzik el, amelyek mostanában méltán vonzanak újra telt házakat. Sok ezek közül az énekes-szövegíró Müller Péter Sziámi nevéhez kötődik: a Száz bolha, a Bétaville, a Boldog boldogtalan, a Kicsi kicsiszolt kő, az Amiben élsz vagy a Világegyetemista a kor nyelvén is ugyanolyan érvényesen szólva, mint születésükkor. Az and Friends azonban nem egyszerűen hagyomány-ápoló rock-zenekar, hanem alkotóképes, új üzeneteket közvetítő közösség, ahol jobbnál jobb friss zenék születnek. Az URH, a Kontroll Csoport, a Sziámi, az Európa Kiadó, a Bizottság, a PUF vagy a Neurotic dalain túl ezeket kapja, aki az aki and Friends koncertjét megtekinti s meghallgatja.

 

 Október 2., csütörtök, 00.05 (M2), Palya Bea

“Lett tizennégy új dal, lett egy új zenekar. Merthogy lett egy új életem is. Megszületett a kislányom, és most óvatosan lépkedek ezen az ösvényen, amely egyszerre az anyáé, a szeretőé, az énekes-dalszerzőé… és a dalok lettek az útjelzőim, segítenek megtalálni, ki is vagyok én ebben az új szakaszban. A zenei nyelv, amely e dalokat röpteti, kelet és nyugat közt folyton utazgatva születik. Ott van benne a magyar, bolgár, cigány, zsidó zenei hagyomány, az indiai és afrikai hallásélmények, de ott van benne az európai középkori muzsika, a jazz és más improvizált zenék is, meg az is, amit a nagy dalíró egyéniségektől tanultam. Zenésztársaim is hozták a maguk személyes zenei hagyományait. Kísérletezünk, mellkast ütünk, több szólamban énekelünk, mondókázunk, sustorgunk, kiabálunk, újra hangszerhez nyúlunk, játszunk, nevetünk, bandává zenéljük magunkat” – mondja legújabb lemezének bemutató koncertjéről maga a szerző, Palya Bea.

 

 Október 3., péntek, 01.05 (M2), The Brandt Brauer Frick Ensemble

A német csapat alapító tagjai 2008-ban találkoztak először egy látszólagos véletlennek köszönhetően, hogy egy izgalmas akusztikus techno projektet hozzanak létre. Egyfelől Daniel Brandt és Jan Brauer, akik Scott nevű duójukkal jazz alaphangulatú klubzenét szereztek, valamint Paul Frick, aki Friedrich Goldmann osztályában tanult zeneszerzést a Berlini Akadémián, s a klasszikus zenekari felállásra szerzett zene mellett house zenék szerzésével is foglalkozott. Találkozásukat tettek követték, s összehoztak zongorát, vibrafont, dobot, ütőhangszereket, rézfúvós és vonós hangszereket, Rhodes zongorát, basszusgitárt és analóg szintetizátorokat, hogy olyan hangzást hozzanak létre, amely félúton áll Steve Reich és az oldschool loop techno között. Kísérletükben a mélység, az összetettség és a minimalizmus találkozott. Hangzásukat alapvetően akusztikus módon generálják, mindössze néhány elektronikus hangszer egészíti ki a hangképet. Mára ez a német technó-jazz formáció, a Brandt Brauer Frick egy elképesztő világsztár lett, amely a Hajón ezen az estén legendás nagyzenekari felállásában, valamint klasszikus trió felállásában is fellépett. Egyik nagy erénye, hogy elképesztő módon ötvözi egy klub és a klasszikus koncertterem világát. Hangzásában a Kraftwerk minimalizmusa és a Rammstein szenvedélyessége találkozik Steve Reich precizitásával és Meredith Monk szárnyalásával.

 Október 4., szombat, 23.15 (M2), Les Hurlements d’Leo

A Les Hurlements d’Léo együttes az egyik legjobb francia zenei exporttermék, képviselői és egyben iránymutatói is az új-hullámos francia sanzonnak. A Bordeaux-i bárzenéléseket követően a 90-es évek végén indult be a karrierjük. Hegedű, tangóharmonika, trombita, nagybőgő, akusztikus gitárok, tradicionális folklór zene és cigány muzsika, valamint a külföldi fellépések inspirációi jól összekeverve eredményezik a francia alternatív zenei színpad Hurlements d’Léo-s egyvelegét. A bordeaux-i Les Hurlements d’Léo együttes tagjai nem először járnak hazánkban, hisz már több nagysikerű koncertet tudhatnak maguk mögött, többek között a Sziget-Fesztivál Világzenei Nagyszínpadán is. Európán kívül is szívesen látott vendégek, jártak már Kanadában, Ausztráliában, Japánban, Oroszországban, Szíriában és számos afrikai országban is.

 

 Október 5., vasárnap, 00.30 (M2), Eastern Boundary Quartet

A New York-i avantgárd jelentős párosának találkozása a közép-európai lüktetéssel, a hazai etno-jazz műfaj két erőteljes egyéniségével. Az amerikaiak – Michael Jefry Stevens és Joe Fonda – a keleti part progresszív hagyományainak továbbvivői, akik egyedülálló módon találták meg a közös hangot hazánk egyik legnevesebb szaxofonosával, Borbély Mihállyal, illetve Bágyi Balázzsal a remek dobossal. Koncertjükön saját szerzeményeiket hallhatjuk szabad rögtönzésekkel társítva, zenei gondolatok határokon átívelő párbeszédét, az improvizáció egybekovácsoló erejével. A kvartett sokat mondó Eastern Boundary, azaz Keleti határszél című lemeze egyszerre utal a keleti parti amerikaiakra és a „kelet-európai” magyarokra. Két hagyomány, két zenei tradíció különleges ötvözete az Eastern Boundary Quartet, melynek tagjai az improvizáció legnagyobb mesterei, produkciójuk ereje, zenei mondanivalója élőben tud igazán kiteljesedni.

 

Leave a Comment