Oldal kiválasztása
Owen Pallett

Finom, elegáns artpop: Owen Pallett

Csengőhangnak álcázott gondolatok” – így jellemzi zenéjét Twitterjén Owen Pallett, a zseniális és fáradhatatlan kanadai dalszerző-előadó-hangszerelő. A harmincöt éves fiatalember a Duran Durantól Robbie Williamsen át a Caribouig mindenkinek készített már vonóshangszerelést. Oscar-díjra jelölték az Arcade Fire-tag William Butlerrel (Butler új lemezéről itt írtunk) közösen írt zenéjéért Spike Jonze A nő című filmjéhez. Owen Pallett második, Brian Eno közreműködésével készült és tavaly megjelent szólólemezét mutatja be április 17-én az A38 Hajón.

Egy interjúban említetted, hogy kisgyermekkorod óta szerzel zenét számítógép segítségével. Tehát nem a hegedű volt az első lépés számodra a zenében?

De igen, háromévesen kezdtem el hegedülni.

A legújabb, In Conflict című lemezeden a sci-fi- és szerepjáték-témájú szövegektől elkanyarodtál az életrajzi vonatkozásúak felé. Mi idézte elő ezt a változást?

Nem volt különösebb oka… de a váltás nem olyan hatalmas. A fantasys környezet csak egy mód a részletek elhomályosítására. Most nincs homály.

Az In Conflictot zenekarral rögzítetted. Miért?

Felkértek, hogy játsszam el a Heartlandet teljes egészében, és ehhez szükségem volt egy zenekarra. Összeálltunk, és olyan remekül szórakoztunk a dalok eljátszása közben, hogy úgy döntöttünk, az új lemezt együtt vesszük fel.

Korábban mondtad, hogy az In Conflict nem egyfajta önsegítés számodra, hanem nagyon sajátos benyomásokból inspirálódtál. Mik voltak ezek?

Ez egyfajta „kinyújtott kéz”. Remélem, az emberek inkább a saját tapasztalataikat hallják meg az én őszinteségemben.

Rendkívül aktív vagy online, és említetted, hogy az onnan kapott visszajelzések segítenek a következő album megformálásában. Mik voltak a reakciók az In Conflictre?

A meleg közösségben nagyon pozitív fogadtatása volt, sok privát üzenetet kaptam. A mainstream sajtó zavartabban fogadta az albumot. Sok magazin nem akarja támogatni a melegekkel kapcsolatos dolgokat.

Komoly vitát kavart Ted Giola Daily Beastben megjelent cikke (A zenekritika életmód-beszámolóvá fajult), amiben arról írt, hogy szégyenszemre senki sem ír már a dalok szerkezetéről, elrendezési technikákról vagy harmóniákról. Mit gondolsz, ez miért történt, mi volt a cikkben annyira ellentmondásos?

A cikk előítéletes, és rosszul mutatja be, hogy az emberek hogyan fogadják be a zenét. Nincs szükség zeneórákra, hogy értékeljük a popot, a jazzt vagy a klasszikus zenét. Ha valaki a zenei minőség úgynevezett hanyatlását az elméleti képzetlenségre fogja, akkor tudattalanul a saját ízlését hárítja át mások felelősségére. Ráadásul a zeneelméleti viták általában nagyon unalmasak.

Chilly Gonzalesnek is van egy „popzenei mesterkurzusa”, ahol arról beszél, a híres popslágerek miért működnek olyan jól. Szerinted te másképp közelíted meg ezeket a dalokat, máshogy gondolsz rájuk?

Chilly egy csodálatos zongorista. Hallgattad már a szólóalbumait? Minden rokonomnak veszek belőlük karácsonykor, nagyon szeretem őket.

A Riverbed videoklipje az 50-es, 60-as éveid pénzügyi stagnálásáról való félelemről szól. Filmzenéket írsz, vonóshangszereléseket olyan zenekaroknak, mint például az Arcade Fire, és sikeres szólókarriered van, de még mindig pesszimistán tekintesz a saját és a zeneipar jövőjére?

Nem csak a jövő, hanem a jelen miatt is aggódom. Elég jegy fogy a túléléshez – egyelőre. De nincs dugipénzem, keményen kell dolgoznom, hogy fennmaradjak.

Melyik rendező filmjéhez szereznél filmzenét?

Luca Guadagnino a kedvencem mostanában, nagyon remélem, hamarosan dolgozhatunk együtt.

A Caribou-alteregó Daphnival is együttműködtél két dalban (Julia, Tiberius). Kedveled a klubzenét?

Érdekes módon igen, de nem azért, mert szeretek táncolni. Táncolok, de nem túl látványos módon. Inkább a klubzene érzelmi kopársága fog meg, olyan érzés, mintha megmerítkeznél egy medencében. Dan Snaith-szel jó együtt dolgozni, látni azt, milyen lecsupaszított megközelítés kell ahhoz, hogy működjenek a klubdalok. Remélem, többet dolgozhatunk együtt.

KÖVESD AZ A38 BLOGJÁT!
Az A38 hírei, exkluzív anyagok, interjúk, minden a fellépőkről és a kulisszák mögül. Iratkozz fel az A38 Hajó blogjára itt!