Zagar | Kicsit máshogy játsszuk a dalokat, mint tíz évvel ezelőtt

“Mostanában sokkal jobban élvezzük az élő játékot”: Zagar

Április harmincadikán egyetlen alkalommal eljátsza a Žagar a teljes Cannot Walk Fly Instead lemezt. Igen, a Fonogram-díjas album összes száma felcsendül majd a Prophet Is A Fooltól a Wings Of Love-ig, utóbbi miatt pedig ismét színpadra lép majd az underground zenei színtér prominens hölgyelőadóit tömörítő Underground Divas is. A különleges este apropóján beszélgettünk Zságer Balázs alapító-frontemberrel a zenekar jövőjéről, tagcserékről, pszichedéliáról és még sok másról.

Mi jut eszedbe először, ha a Cannot Walk Fly Insteadre gondolsz? Hogy változott az albumhoz való kapcsolódásod az évek során? 

Elsőre az album borítója ugrik be, ami Perlaki Marci nevéhez fűződik. A mai napig nagyon szeretem ezt a covert a fák közé leereszkedő holddal. Ami a tartalmát illeti, az évek elteltével egyre inkább az instrumentális számokat szerettem meg erről a lemezről. De persze több olyan dal is szerepel rajta, melyek a mai napig a koncertjeink gerincét képezik, mint például a Prophet is a Fool, a Never the Same vagy a Wings of Love.

A lemez, illetve a Wings Of Love sikere mennyire vitte el akkoriban a mainstream felé a zenekart?

A lemezzel épp csak súroltuk az akkori főáramlatot, az igaz, hogy a Wings of Love a mai napig hallható szinte minden rádióban műfajtól függetlenül. Ez a szám annak idején pont annyi figyelmet generált, amennyi hozzásegített ahhoz, hogy tovább folytassuk a saját útunkat. Az azért jó érzés volt, hogy olyan arcok méltatták mint Laurent Garnier, Busy P vagy hogy José Padilla feltette a számot az első Szigetes fellépésén.

Több interjúban is arról beszéltél, hogy az általatok is játszott zene egyre jobban szubkultúrális lett itthon és ti inkább ehhez szeretnétek tartozni. Baj lenne, ha a Zagar kinőné magát?

Attól függ mit értesz azon, hogy “kinőné magát”… Számomra soha nem az volt a cél, hogy minden áron minél többen ismerjenek és minél nagyobb és nagyobb fórumokra, színpadokra kerüljünk. Ez sajnos mindig bezárja az előadókat egy-egy boxba, ahonnét csak kevesek tudnak kitörni. Fontosabbnak tartom azt, hogy mint kreatív ember elött nyitva maradjon egy kapu. Ezt a kisérletező, műfajfüggetlen kifejezésmódot nem adnám fel semmilyen mainstream sikerért.

Jelenleg is egy új lemezen dolgoztok, aminek a számaival élőben kísérletezgettek. Honnan jött ennek az ötlete és mennyire hatott ki a hangzásotokra, a dalírási metódusaitokra?

Igen, azt találtuk ki, hogy elöbb játszuk a dalokat élőben és majd csak aztán jelentetjük meg. Így azok hallhatják az új album számait, akik eljönnek a koncertjeinkre. Annyit azért elárulhatok, hogy egy sokkal kísérletezőbb kedvű elektronikus zenéről van szó, ami nagyrészt instrumentális, szóval ilyen tekintetben kicsit visszanyúlunk a gyökereinkhez. Kísérletet teszünk arra, hogy milyen élőben, hangszerekkel játszani folyamatzenét, amikor ott az adott pillanatban alakulnak ki bizonyos struktúrák, kiállások, droppok.

Öt év telt el a Local Broadcast és a Cannot Walk Fly Instead között, és a Light Leaks ugyancsak öt évvel utána érkezett. Aztán két évvel később már jött a My Night Your Day, és még két évvel később már lassan érkezik majd az új sorlemezetek. Bepörögtetek az elmúlt pár évben?

Hát ha ezt bepörgésnek lehet nevezni (nevet). Annyi bizonyos, hogy az utóbbi időben sokkal többet foglalkozom a zenével. A Žagar mellett Genser Andrással csinálunk egy elektronikus duót is – Changing Grey néven találkozhat velünk a közönség a nyári fesztiválokon. Mindenesetre mostanában sokkal jobban élvezem az élő játékot és ezt talán a közönség is érzi egy kicsit – számukra is érdekes lehet, ha valami ott születik meg a szemük láttára a színpadon.

Saját bevallásod szerint a koncertjeitek egy minden eddiginél pszichedelikusabb irányt vettek, sokkal több az improvizáció. Mennyire inspirálták ezeket a változásokat a tagcserék?

Már régóta akartam egy nagyobb változást hangzásban és zenei hozzáállásban, ami mostanra érett meg bennem és a zenekar többi tagjában is. Ehhez azért több ismeretlenes egyenletnek kellett összeállnia, hogy így legyen. Bootsie kiválása után nem volt sok választásunk, több újszerű megoldáson kezdtünk agyalni..(egyébként vendégként ott lesz velünk az A38-on). Az új számokban Ákos például már nem csak basszusgitáron játszik, hanem mindenféle kontrolleren, sőt Thereminen is. A groove-soundon is javítottunk, Tibi az akusztikus dob mellett már elektronikus drum-padon is játszik. A ránk jellemző stílusjegyeket azért megtartjuk, csak egy kicsit modernebb és szabadabb felfogásban fogjuk ezeket használni.

A fentebbiek mennyire lesznek majd érezhetőek az április 30-ai lemezújrajátszó koncerteteken?

Ezen az estén főleg a CWFI számait próbáljuk majd visszaadni. De persze a mai Žagar kicsit máshogy játssza ezeket a dalokat is, mint a tíz évvel ezelötti. Emellet pár számban majd vendégszerepelnek az Underground Divák tagjai is, Enikő, Juci és Edina. De lehet, hogy belejátszunk 1-2 új számba is. Izgalmas este lesz!

Leave a Comment