Nem tudok népszerűen fogalmazni | Pálinkás Tamás, Nagyúr

Az Isten Háta Mögöttel kultzenész volt, a Tejjel poposan kísérletezett, most újabb zenekarral érkezik az A38 Hajó fedélzetére Pálinkás Tamás, akivel sok minden megváltozott az elmúlt időszakban. Ezekről is mesél az alábbi interjúban.

Mi minden történt veled az Isten Háta Mögött óta? 

Megházasodtam, lett egy igazi hivatásom, ami az audiológia, elköltöztem végre Budapestről, és teljesen tiszta életet élek az utóbbi 7 évben. Ami például azzal járt, hogy újra visszanyertem azt a képességemet, hogy ne vegyem annyira komolyan magam és persze a zenélést sem. Amikor az IHM feloszlott, akkor hirtelen egy nagy súly esett le a vállamról és persze egyben nagyon mélyre is kerültem, hiszen megszűnt egy olyan alapvetés az életemben, ami alapján amúgy én definiálni tudtam magam, mármint hogy én vagyok az IHM-es Palika. És vissza kellett találnom a Pálinkás Tomihoz. A Tej az már nem úgy jött a mélyből, mint az IHM, de amúgy egy nagyon jó projekt volt, csak hát már az sem létezik. Csináltunk két lemezt és egy csomó jó koncertet, de csak ennyi volt benne. Az a helyzet, hogy azért akkora siker nem volt, és már végre értem is, hogy miért. Egyszerűen nem szólt a néphez, ahogy amúgy egyik zeném sem. Nem tudok népszerűen fogalmazni és szerintem a hangszínem sem az a kellemes hallgatnivaló. A Tejről még annyit, hogy Atomki néven hoztam ki egy 4 dalos EP-t, aminek az a címe, hogy FSZ KVN Vol1. Ebből következik, hogy legalább 10 százalék esély van arra, hogy lesz Vol2. Ezek tánczenék, kábé a Tej vonalon, csak itt már nagyjából mindent én teszek össze, illetve hát segít Sándor Dani barátom, akivel amúgy a Tejet kezdtük, ő keveri és teszi hallgathatóvá az Atomki-cuccokat.

Az IHM-nek végérvényesen vége? Nem lesz visszatérés, semmi?

Igen, az IHM teljesen lezárult. Szerintem 15 év elég egy zenekarból, sőt. Az Indexen volt egy remek nekrológ rólunk, ahol tökéletesen megfogalmazták azt, hogy az IHM-nek jót tett a feloszlás. Egyet mondjuk sajnálok, hogy a Sabbat Gój című utolsó dalt nem vettük fel. De amúgy pont az A38-as búcsúkoncerten eljátszottuk és van róla egy tök jó telefonos felvétel.

Hogyan alakult meg a Nagyúr? Mi volt az elképzelés az induláskor? Hogyan mutatnád be a zenekart annak, aki még egy hangot sem hallott belőletek?

Vicces sztori, mert a Csabi 2019-ben azért keresett meg, hogy az akkor még az Örssel működő Derengnek legyek a producere. Aztán időközben Örs kiszállt, akkor még szó sem volt szegény betegségéről, egyszerűen az AWS sikere mellett nem tudott időt szakítani a Derengre is. Szóval amikor Örs kiszállt, akkor leültünk Csabival erről dumálni, hogy akkor most lehet, hogy vége a Derengnek, meg mi legyen, én meg benyögtem, hogy hát baszki akkor énekelek én. Úgysincs túl sok dolgom, és tetszettek azok a témák, amiket Csabi korábban elküldött, mint nyers ötletek. Aztán elkezdtünk próbálni végül is a Dereng romjain. Baxi maradt a basszusgitáron, de akkor még Page volt a dobos, és így kezdünk dalokat írni. Elég könnyen amúgy. Aztán Page ment, mert ő meg az Antaresszel kezdett jól menni, és jött Szabó Kristóf, akivel szintén évtizedes bariságban voltunk, ő amúgy a Stonehenge dobosa volt még a kora 2000-es években, ami nekünk a korai IHM-ben iszonyú nagy példakép volt. Szóval összeálltunk és nekiálltunk a saját kis pocsolyánkban úszkálni és ezekből írunk dalokat. De nem tudnám úgy bemutatni a zenekart, hogy egyetlen hangot sem mutathatnék. Viszont ha mondjuk meghallgatja valaki a Túl rövid kezdését, akkor már kap valami képet egy szerintem elég sajátos, de egyszerű fura rockzenekarról.

Mitől más ez a zenekar, mint a korábbiak?

Leginkább azért, mert itt én nem fogok hangszert és nem is túlem jönnek a dalok alapjai. Általában Csabi-témákat szelektálok, szóval tulkép egy wishről rendelt Rick Rubinként ülök a teremben és hallgatom a témákat, és mondom, hogy „ez szar, ez is szar, ez is szar, na ez tényleg nagyon szar, HOPP NA EZ viszont fasza”. És akkor így a kiválogatott témákból igyekszünk összerakni a dalt ott a teremben. Nincs tehát otthoni szabásvarrás az Abletonban, hanem igyekszünk természetesen dolgozni, oldschoolban.

Bokros Csabával sokáig zenéltetek együtt, aztán elkanyarodott a pályátok, most pedig újra együtt. 

Vele alapítottuk az IHM-et, és 10 évig benne volt, az ő helyére jött Sándor Dani. És azért zenélünk együtt, mert mi amúgy barátok maradtunk, tudtunk egymásról, sokszor játszott is a Dereng és az IHM együtt, szóval amikor kijött ez belőlünk, hogy zenéljünk együtt, akkor a kezdeti meglepődés után tök természetesen ment minden.

Általában szigorúan tilos zenekarnévre kérdezni, de a szabályokat áthágva érdeklődöm: miért Nagyúr? Mi a név etimológiája?

Nincs etimológia, nincs ok, nincs mondanivalója a névnek, ahogy eddig sosem volt. Vagy legalábbis ha valaki talál mögöttes tartalmat, annak örülünk, és kérjük, ossza meg velünk.

Kijött egy EP-tek. Mik a további alkotói tervek?

Sokáig úgy volt, hogy maradunk EP-s zenekar, akik évente kijönnek egy pár dalos kislemezzel, de aztán meggyőztek minket vagy mi magunkat, hogy kéne egy rendes lemez, mert az fontos, hogy az embernek legyen lemeze. Nem tudom, nem vagyok teljesen biztos amúgy ebben, de azért szerintem egy rockzenekarnak még tud jól állni a lemezformátum.

Szólj hozzá!